Nouă taxa auto se va achita anual, de către toți proprietarii de autovehicule

  
Un aspect important legat de noua taxă auto este că va fi achitată de către toți proprietarii de autovehicule, chiar și de către cei care au achitat în trecut o taxă auto (timbru de mediu sau orice altă formă de taxă auto care s-a aplicat de-a lungul timpului).  
  
Mai mult, spre deosebire de taxele prevăzute în trecut care se achitau o singură dată, la prima înmatriculare a mașinii, noua taxă auto urmează să se achite anual, așa cum se achită, de exemplu, impozitul auto. Asta înseamnă că, pe total, taxa achitată pentru o mașină ar putea depăși chiar valoarea de achiziție a mașinii (ar fi cazul mașinilor foarte poluante, vechi și ieftine). 

 

Noua taxa auto nu va avea un nivel constant

 
Nivelul taxei determinat odată cu prima aplicare nu va rămâne același. Pe măsură ce apar norme de poluare nou (de exemplu euro 7), mașinile cu norme de poluare inferioare vor fi "retrogradate", în sensul că taxa va fi recalculată.  
 
De exemplu, dacă acum taxa de 50 EUR s-ar aplica pentru mașinile cu norme de poluare euro 5 și euro 6, odată cu apariția eur 7, nivelul de 50 EUR s-ar aplica pentru euro 6 și euro 7, iar pentru autovehiculele cu normă de poluare euro 5 taxa ar urma să se majoreze la un nivel superior celui calculat inițial, de 50 EUR. 
 

Noua taxa auto ar putea fi datorată începând cu luna martie 2018

 

Ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, declara în trecut că noua taxă va intra în vigoare în 2018, fără a se preciza însă o dată exactă.  

Recent, s-a invocat ca termen de intrare în vigoare luna martie 2018.
 
O înlocuire a timbrului de mediu ar putea avea loc în luna martie a anului viitor, înainte de aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli al Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), a declarat, marți, Grațiela Gavrilescu, ministrul Mediului, în cadrul audierilor din comisiile de specialitate pentru aprobarea bugetului ministerului de resort pe anul viitor, potrivit Agerpres.  
 
"Bugetul AFM va fi aprobat undeva în martie — aprilie, anul viitor. Sper că, până atunci, să avem o înlocuire a Timbrului de mediu, conform directivelor europene. Vrem ca poluarea să fie diminuată. Nu știu cum va ieși forma finală a acestei penalități pentru mașinile care vor polua și sper că, în martie anul viitor, înainte că bugetul de venituri și cheltuieli al AFM să fie aprobat, să avem și o formă finală. Principiul va fi același, adică 'Poluatorul plătește!". Amprenta trebuie să fie neapărat carbonul ca emisie. De asemenea, sperăm că săptămâna viitoare să avem HG-ul de adoptare a Planului Național de Gestiune a Deșeurilor și, în felul acesta, procedura de infringement și o condiționalitate ex-ante pentru România să fie bifata, să notificăm Comisia Europeană", a spus Gavrilescu, citată de aceeași sursă. 

 

In noua formă, taxa auto devine o nouă taxa anuală

 

Noua taxa auto ar urma să fie o a doua taxa anuală pentru posesorii de autovenicule, având invedere existența impozitului auto. Cele două, nu se confundă și nu se exclud reciproc.  În timp ce taxa auto este reglementată de Ministerul Mediului, impozitul auto este gestionat de autoritățile locale (DITL).  
 

Un scurt istoric al noii taxe

 

Noua taxa auto nu este un element ne noutate, de-a lungul ultimelor 2 luni existând declarații care au dat indicii despre reintroducerea unei forme de taxare a autoturismelor.  
 
În 24 octombrie, ministrul Mediului, citat de hotnews.ro declara:  
"Cu siguranță nu va fi o taxa sau un impozit. Va fi o metodă prin care dorim foarte mult ca toate autovehiculele care circulă pe drumurile patriei și care poluează, care au o normă inferioară de poluare euro 2, 3 sau 4, să fie taxate în funcție de emisiile pe care le dau. Luăm în calcul trei criterii, respectiv capacitatea cilindrică pentru care deja se plătește un impozit, după care luăm norma de poluare a fiecărei mașini și emisiile de CO2 pe care le produce fiecare mașină" 
 
În 3 Octombrie, declarația Ministrului, citată de Agerpres, arăta că nu trebuie o taxă de primă înmatriculare, ci o taxă care să se achite atât timp cât utilizezi mașină. Criteriile luate în calcul atunci pentru stabilirea nivelului noii taxe erau capacitatea cilindrică, norma de poluare și nivelul de emisii.  
 
Consider că nu trebuie să punem o taxă la taxa de primă înmatriculare, adică este ca și cum gândim înainte, în viitor, punem căruța înaintea boilor, în sensul că noi trebuie să știm, în momentul în care gândești o astfel de taxă, să te gândești cât circulă ea (mașina n.r.), deci care este rulajul ei într-o anumită perioadă de timp, astfel încât să poți să-I faci determinarea de astfel de emisii. și atunci o să ținem cont de trei criterii: de capacitatea cilindrică, cea la care astăzi de fapt este impozitată orice mașină și este un impozit la taxe și impozite locale,  de poluare- doilea criteriu,   treilea, emisiile pe care le  fiecare autovehicul" 


 În 26 septembrie șeful AFM, citat de hotnews, declara în cadrul unei conferințe că "Grupul de lucru constituit pentru a elabora noua versiune a timbrului de mediu este „in formă maxima” și discută mai multe variante, până la final de an putând fi prezentată o variantă concretă." 

 

Un scurt istoric al taxai auto, indiferent de denumirea avută de-a lungul timpului


Taxe speciale pentru autoturisme și autovehicule


Perioada de aplicare: 1 ianuarie 2007-30 Iunie 2018 
Cadrul legal: Legea 571 / 2003 privind Codul fiscal.  
Nivelul taxei, numită taxă specială se calcula în funcție de capacitatea cilindrică, un nivel al taxei prevăzute de legiuitor, un coeficient de corelare și coeficientul de reducere a taxei în funcție de deprecierea autoturismului / autovehiculului 
  

Taxa de poluare pentru autovehicule

Perioada de aplicare: 01 iulie 2008-12 ianuarie 2012 
Cadrul legal: Ordonanța de urgență nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule.  
Nivelul taxei pentru emisiile poluate era calculat în funcție de următoarele criterii: valoarea combinată a emisiilor de C02, exprimată în grame/km, o taxă entru emisiile poluante, exprimată în euro/1 gram C02, stabilită de legiuitor, capacitatea cilindrică, o taxa pentru emisiile poluante pe cilindree, stabilită, de asemenea, de legiuitor și o cotă de reducere a taxei.  
  

Taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule

Perioada de aplicare: 13 ianuarie 2012-14 martie 2013 
Cadrul legal: Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule 
Legea stabilea cadrul legal privind instituirea taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. 
Nivelul taxei pentru emisiile poluate era calculat în funcție de următoarele criterii: valoarea combinată a emisiilor de C02, exprimată în grame/km, o taxă pentru emisiile poluante, exprimată în euro/1 gram C02, stabilită de legiuitor, capacitatea cilindrică, o taxă pentru emisiile poluante pe cilindree, stabilită, de asemenea, de legiuitor și o cotă de reducere a taxei.  
  

Timbrul de mediu pentru autovehicule

Perioada de aplicare: 15 martie 2013- 31 ianuarie 2017 
Cadrul legal: Ordonanța de urgență nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule 
Ordonanța stabilea cadrul legal privind instituirea timbrului de mediu. 
Timbrul de mediu se calcula în funcție de 3 criterii: nivelul emisiilor, valoarea dată de legiuitor emisiilor (în funcție de norma de poluare, capacitatea cilindrică și nivelul emisiilor) și o cotă de reducere acordată în funcție de vechimea mașinii (mergând pe principiul că cu cât mașină este mai veche cu atât are o durata de viață rămasă mai scăzută).  
  
Ordonanța de urgență nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule a fost abrogată prin Legea nr. 1/2017 privind eliminarea unor taxe și tarife, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.