A fost publicată Legea prevenirii – Lege 270 / 2017. Iată un sumar al prevederilor legii
Publicat la 05.02.2018 in Amenzi
4167 0 comentarii
Update 05.02.2018: a fost publicată Hotărârea nr. 33/2018 privind stabilirea contravențiilor care intră sub incidența Legii prevenirii nr. 270/2017, precum și a modelului planului de remediere. Vezi Lista contravențiilor care intră sub incidența Legii prevenirii nr. 270 / 2017.
Articol iniţial, 29.12.2017
În Monitorul Oficial 1037 / 28.12.2017 a fost publicată Legea prevenirii. Iată mai jos un sumar al principalelor prevederi ale legii.
Scopul actului normativ:
Scopul legii este de a reglementa o serie de instrumente care să asigure prevenirea săvârșirii de contravenții.
Câteva expresii definite de legiuitor:
a) măsură de remediere — orice măsură dispusă de agentul constatator în planul de remediere care are ca finalitate îndeplinirea de către contravenient a obligațiilor prevăzute de lege în sarcina sa;
b) plan de remediere — anexă la procesul-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii încheiat în condițiile prevăzute la art. 4, prin care agentul constatator stabilește măsuri și un termen de remediere;
c) termen de remediere — perioada de timp de maximum 90 de zile calendaristice de la data înmânării sau, după caz, a comunicării procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii încheiat în condițiile art. 4, în care contravenientul are posibilitatea remedierii neregulilor constatate și îndeplinirii obligațiilor legale; durata termenului de remediere se stabilește cu luarea în considerare a circumstanțelor săvârșirii faptei și a duratei de timp necesare pentru îndeplinirea obligațiilor legale; durata termenului de remediere stabilită de organul de control nu poate fi modificată.
Fapte pentru care nu se aplică sancțiuni contravenționale
Agentul constatator nu va aplica sancțiuni contravenționale pentru o serie de contravenții (acestea vor fi stabilite printr-o hotărâre de guvern care trebuie emisă până la jumătatea lunii Ianuarie). Măsura luată în acest caz este de încheiere a unui proces-verbal de constatare a contravenției prin care se aplică sancțiunea avertismentului și la care anexează un plan de remediere. În această situație nu se aplică sancțiuni contravenționale complementare.
Se aplică doar sancțiunea avertismentului (nu și sancțiunea contravențională) fără a se întocmi un plan de remediere în cazurile în care:
a) În cazul în care, în cursul derulării controlului, contravenientul își îndeplinește obligația legală;
b) În cazul în care contravenția săvârșita nu este continuă.
Sancțiunea avertismentului se aplică și în situația în care sancționarea contravențiilor prevăzute de hotărârea Guvernului care urmează a fi emisă stabilește expres excluderea de la aplicare a avertismentului.
Îndeplinirea măsurilor de remediere
Responsabilitatea îndeplinirii măsurilor de remediere revine persoanei care, potrivit legii, poartă răspunderea contravențională pentru faptele constatate. Modelul planului de remediere care se anexează la procesul-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii va fi prevăzut în hotărârea pe care Guvernul urmează a o emite până la jumătatea lunii ianuarie.
Mai multe contravenții constatate în același timp
Dacă o persoană săvârșește mai multe contravenții, din cele care urmează să fie expuse în hotărârea ce va fi publicată, constatate în același timp de același agent constatator, se încheie un singur proces-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii, la care se anexează, după caz, un plan de remediere. Sancțiunea ar urma să fie numai avertismentul.
Avertismente primite anterior
Agentul constatator are obligația să verifice în registrul unic de control și în evidențele autorității/instituției publice din care face parte, dacă contravenientul a beneficiat de prevederile art. 4, respectiv de sancțiunea avertismentului, fără sancțiuni contravenționale complementare.
Dacă persoanele verificate nu sunt obligate să tină registrul unic de control reglementat de Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control, agentul constatator are obligația să verifice în evidențele autorității/instituției publice din care face parte dacă contravenientul a beneficiat de prevederile art. 4, respectiv de sancțiunea avertismentului, fără sancțiuni contravenționale complementare.
În registrul unic de control se vor face mențiuni cu privire la planul de remediere
Registrul unic de control devine factor cheie (pentru cei care au obligația să-l dețină)
Prevederile privind aplicarea avertismentului, fără sancțiuni contravenționale nu se aplică în cazul neprezentării registrului unic de control la solicitarea organelor de control specializate.
Nerespectarea prevederilor privind aplicarea avertismentului, fără sancțiuni contravenționale complementare, de către agentul constatator, atrage nulitatea procesului verbal de constatare a contravenției:
„Art. 7. — Încălcarea dispozițiilor art. 4 alin. (1) și (2) atrage nulitatea procesului-verbal de constatare a contravenției. Dacă încălcarea dispozițiilor art. 4 alin. (1) și (2) vizează doar o parte din contravențiile constatate și sancționate prin proces-verbal, acesta este nul numai în privința acestor contravenții.”
Controlul, reluat după maxim 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de remediere
În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de remediere, autoritatea/instituția publică cu atribuții de control are obligația să reia controlul și să completeze partea a II-a a planului de remediere anexat la procesul-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii și, dacă este cazul, registrul unic de control, cu mențiuni privind modalitatea de respectare a măsurilor de remediere dispuse.
În situația în care, cu ocazia reluării controlului, se constată neîndeplinirea de către contravenient a obligațiilor legale conform măsurilor de remediere stabilite, în termenul acordat, agentul constatator încheie un alt proces-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii, prin care se constată săvârșirea de contravenții și se aplică sancțiunea/sancțiunile contravenționale, altele decât avertisment, cu respectarea legislației care stabilește și sancționează contravențiile.
Trei ani, termen de „încercare”
În cazul în care, în termen de 3 ani de la data încheierii procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii în condițiile referitoare doar la aplicarea avertismentului, contravenientul săvârșește din nou aceeași contravenție, sunt direct aplicabile prevederile legale în vigoare privind constatarea și sancționarea contravențiilor.
Ce obligații au autoritățile / instituțiile publice cu atribuții de control:
De la începutul anului 2018 toate autoritățile/instituțiile publice cu atribuții de control, constatare și sancționare a contravențiilor au obligația, corespunzător domeniilor aflate în responsabilitatea acestora, ca, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, să elaboreze și să difuzeze materiale documentare și ghiduri și să aloce pe pagina de internet secțiuni special dedicate informării publice privind:
a) legislația în vigoare referitoare la constatarea și sancționarea contravențiilor;
b) drepturile și obligațiile acestor autorități/instituții publice în desfășurarea activităților de constatare a contravențiilor și aplicare a sancțiunilor contravenționale, precum și drepturile și obligațiile persoanelor care sunt supuse acestor activități;
c) indicarea, distinct, a faptelor contravenționale pentru care autoritatea/instituția publică are competențe de constatare și aplicare a sancțiunilor contravenționale, precum și a sancțiunilor și/sau a altor măsuri aplicabile.
Autoritățile/instituțiile publice cu atribuții de control, potrivit domeniilor de competentă, au obligația să îndrume persoanele interesate în vederea unei aplicări corecte și unitare a prevederilor legale.
În realizarea activității de îndrumare, autoritățile/instituțiile publice cu atribuții de control au obligația:
a) să elaboreze proceduri de îndrumare și control care să fie utilizate de către toate persoanele competente să efectueze activitatea de control;
b) să afișeze pe site-urile proprii spețele cu frecventă ridicată și soluțiile de îndrumare emise în aceste cazuri, precum și procedurile elaborate conform lit. a);
c) ca în fiecare activitate de control să exercite activ rolul de îndrumare al persoanelor controlate, oferind, conform procedurilor, indicațiile și orientările necesare pentru evitarea pe viitor a încălcării prevederilor legale. Despre îndeplinirea acestei obligații se va face mențiune expresă în procesul-verbal de control, arătându-se indicațiile și orientările oferite.
Autoritatea administrației publice centrale cu atribuții de coordonare la nivel național a domeniului mediul de afaceri are obligația ca, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, de a dezvolta și opera un portal dedicat oferirii în mod centralizat de servicii online și resurse în vederea informării în ceea ce privește aspectele prevăzute anterior
Legea intră în vigoare în termen de 20 zile de la data publicării în monitorul oficial (de ieri).
- Pe acelasi subiect
- Conturi și modalități de plată pentru amenzile primite pentru încălcarea ordonanțelor militare
- MFP vrea să elimine din Legea prevenirii nerespectarea obligației agenților economici de a utiliza noile case de marcat
- Lista contravențiilor care intră sub incidența Legii prevenirii nr. 270 / 2017
- Obligațiile fiscale locale care se plătesc în contul unic - Ordin 7166/2017