Activități exceptate de la utilizarea caselor de marcat
Publicat la 05.10.2018 in Case de marcat
12244 1 comentarii
Utilizarea casei de marcat este obligatorie, în general, pentru toți operatorii economici care livrează bunuri sau prestează servicii direct către populație. Aceștia sunt obligați să emită bonuri fiscale și să le înmâneze clienților, pentru toate livrările efectuate sau serviciile prestate.
Obligația utilizării caselor de marcat
Spunem că utilizarea casei de marcat este obligatorie, în general, pentru toți agenții economici care livrează bunuri sau prestează servicii direct către populație pentru că aceasta este regulă de bază, așa cum este ea enunțată în OUG 28/1999:
Art. 1.
(1) Operatorii economici care încasează, integral sau parțial, cu numerar sau prin utilizarea cârdurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum și a prestărilor de servicii efectuate direct către populație sunt obligați să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
Cu toate acestea, actul normativ prevede și excepții, respectiv cazuri în care nu există obligativitatea utilizării casei de marcat. Acestea fac referire nu la situații, ci la activități pentru care utilizarea casei de marcat nu este obligatorie, având în vedere că urmărirea, respectiv contabilizarea veniturilor și, eventual, a TVA-ului aferent se poate face altfel, respectiv pe baza unor altfel de documente (bilete, abonamente, tichete pretiparite, procese verbale de ridicare de numerar din automate, etc).
Excepții de la utilizarea caselor de marcat
Potrivit OUG 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale,
Se exceptează de la prevederile art. 1 alin. (1) încasările efectuate din următoarele activități:
a) comerțul ocazional cu produse agricole din producție proprie efectuat de către producătorii agricoli individuali, autorizați în condițiile legii, în piețe, târguri, oboare sau în alte locuri publice autorizate;
b) vânzarea de ziare și reviste prin distribuitori specializați;
c) transportul public de călători în interiorul unei localități pe bază de bilete sau abonamente tipărite conform legii, precum și cu metroul;
d) activitățile pentru care încasările se realizează pe bază de bonuri cu valoare fixă tipărite conform legii - bilete de acces la spectacole, muzee, expoziții, târguri și oboare, grădini zoologice și grădini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc și altele similare;
e) activitățile de asigurări și ale caselor de pensii, precum și activitățile de intermedieri financiare, inclusiv activitățile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activitățile de schimb valutar cu numerar și substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decât operațiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta instituțiilor de credit, aparținând acestor instituții;
f) activitățile desfășurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implică crearea unei societăți comerciale;
g) vânzarea obiectelor de cult și serviciile religioase prestate de instituțiile de cult;
h) comerțul cu amănuntul prin comis-voiajori, precum și prin corespondență, cu excepția livrărilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine și unitățile de alimentație publică, pe bază de comandă;
i) serviciile de instalații, reparații și întreținere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
j) vânzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de către agențiile de turism, definite potrivit legii;
k) încasarea contravalorii energiei electrice și termice, a gazelor naturale, a apei și canalizării, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobilă, de poștă și curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de internet;
l) efectuarea lucrărilor de construcții, reparații, amenajări și întreținere de locuințe;
m) serviciile de transport feroviar public de călători în trafic intern și internațional, prestate de societăți comerciale persoane juridice române, pe bază de bilete sau abonamente tipărite conform legii;
n) activitățile de jocuri de noroc desfășurate cu mijloace tehnice de joc ce funcționează pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
o) serviciile de parcări auto a căror contravaloare se încasează prin automate ce funcționează pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
p) livrările de bunuri sau serviciile efectuate prin automatele comerciale ce funcționează pe bază de acceptatoare de bancnote sau monede și conțin un sistem de contorizare electronic și/sau mecanic, ca parte integrată constructivă din automat, care să permită înregistrarea, evidențierea și controlul sumelor încasate, cu excepția livrărilor de produse energetice, astfel cum sunt definite în titlul VII din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;
q) comerțul de tip cash and carry desfășurat de comercianții care vând mărfuri prin sistemul de autoservire către persoane fizice înregistrate în baza de date a vânzătorului, în scopul utilizării acestora ca produse consumabile.
Reamintim că utilizarea caselor de marcat cu jurnal electronic (noile case de marcat) este obligatorie, iar nerespectarea acestei obligații se sancționează. Cu toate acestea, nerespectarea termenului de dotare cu noile case de marcat intră sub incidența Legii prevenirii.
Sursa: OUG 28 / 1999
- Pe acelasi subiect
- Facilități fiscale pentru aparatele de marcat electronice puse în funcțiune
- Termenele pentru conectarea online a caselor de marcat
- Termene pentru conectarea online a caselor de marcat
- A fost publicată procedura de conectare a caselor de marcat - Ordin 2668/2020
- Casele electronice de marcat vor fi conectate începând cu 1 iulie