Ce verifică inspectorii ITM în cazul unui control la firmele de transport
Publicat la 16.01.2020 in Contracte de munca
2953 0 comentarii
Un comunicat al ITM Sălaj ne arată ce verifică inspectorii ITM la firmele de transport în cazul unui control: care sunt obiectivele unui astfel de control și care sunt prevederile legale a căror respectare de către angajator se verifică.
Citește și:
Comunicatul face referire la o campanie de control deja desfășurată la sfârșitul anului trecut respectiv Campania națională privind respectarea de către transportatorii rutieri a prevederilor legale referitoare la încheierea și executarea contractelor individuale de muncă, a timpului de muncă și de odihnă a conducătorilor auto, a legislației și a directivelor europene ce vizează detașarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii transnaționale transpuse în legislația națională, cod CAEN 4941 – Transporturi rutiere de mărfuri, cod CAEN 4931 – Transporturi urbane, suburbane și metropolitane de călători.
Obiectivele campaniei de control la transportatorii rutieri
Obiectivele Campaniei au constat în:
- identificarea angajatorilor care utilizează muncă nedeclarată și luarea măsurilor care se impun pentru respectarea prevederilor legale;
- controlul privind respectarea timpului de muncă și de odihnă;
- determinarea angajatorilor de a respecta prevederile Codului Muncii, ale HG nr.905/2017 precum și ale legilor speciale din domeniul transportului rutier;
- creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și a lucrătorilor în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă;
- diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea de către angajatori a prevederilor legale privind timpul de muncă și de odihnă;
- eliminarea neconformităților constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii de intrare în legalitate și aplicarea de sancțiuni contravenționale corespunzătoare.
Ce verifică inspectorii ITM la firmele de transport
Potrivit comunicatului, în cadrul campaniei s-a urmărit modul în care angajatorii respectă prevederile legale cu privire la:
- timpul de muncă, de odihnă și evidența acestora în conformitate cu prevederile legale speciale;
- repausul săptămânal și sărbătorile legale;
- munca suplimentară și munca de noapte;
- acordarea drepturilor salariale și a concediului de odihnă.
Deficiențele constatate, pentru care s-au aplicat avertismente, se referă la:
- nerespectarea prevederilor legale privind acordarea repausului săptămânal;
- nerespectarea obligației de a ține evidența orelor de muncă prestate de fiecare salariat;
- nerespectarea prevederilor legale privind sărbătorile legale;
- nerespectarea termenelor de transmitere a elementelor contractelor individuale de muncă, respectiv a datelor privind detașarea salariaților în registrul general de evidență a salariaților în format electronic.
Pentru deficiențele constatate pentru care s-au aplicat avertismente s-au dispus și măsuri în vederea remedierii lor.
Sursa: ITM Sălaj
- Pe acelasi subiect
- Ghid privind desfășurarea activității în regim de muncă la domiciliu / telemuncă / program individualizat de muncă
- Studiu comparativ: diferența între telemuncă și munca la domiciliu
- MMPS: Anunț cu privire la telemuncă sau muncă la domiciliu
- Proiect: Sprijinul pentru reducerea timpului de muncă / pentru reducerea activității profesioniștilor se va oferi și în prima jumătate a anului următor
- OUG pentru zile libere acordate părinților, în ședința de astăzi a Guvernului
- Semnătura electronică ar urma să se utilizeze tot mai mult în departamentele de resurse umane