16 măsuri din domeniul muncii și protecției sociale propuse de Guvern, în cadrul unui proiect de lege
Publicat la 11.05.2020 in Contracte de munca
2152 2 comentarii
Guvernul a inițiat un proiect de lege care cuprinde, printre altele, un set de măsuri din domeniul muncii și protecției sociale. Iată, mai jos, cele 16 măsuri propuse în cuprinsul proiectului de lege:
Domeniul muncii și protecției sociale
1. Pentru realizarea scopului prezentei legi, prin derogare de la prevederile legii numărul 53/2003 - Codul muncii, pe durata stării de alertă, în funcție de specificul activității și de nevoi, conducătorii instituțiilor publice implicate în combaterea pandemiei de COVID-19 și a efectelor acesteia pot dispune unilateral detașarea și fără acordul prealabil al angajatului și al angajatorului care detașează pentru o perioadă de maxim 30 de zile pe durata a stării de alertă, cu condiția ca angajatorul la care se face angajarea să fie din același domeniu de activitate.
Pentru realizarea scopului prezentei legi, angajatorul poate modifica temporar locul și felul muncii, fără consimțământul salariatului, pe durata a stării de alertă, pentru motivele prevăzute de lege.
2. Pe durata stării de alertă, angajatorul poate dispune unilateral desfășurarea activității în regim de telemunca sau muncă la domiciliu.
3. Pe durata stării de alertă, în funcție de specificul activității și de nevoi, conducătorii instituțiilor publice implicate în combaterea pandemiei de Covid-19 și a efectelor acesteia, pot dispune unilateral:
- întreruperea concediilor de odihnă, de odihnă suplimentare fără plată, de studii și pentru formare profesională ale personalului angajat și reluarea activității;
- efectuarea totală sau parțială a concediului de odihnă sau de odihnă suplimentar, al personalului angajat.
4. Conducătorii centrelor rezidențiale și de îngrijire și asistență a persoanelor vârstnice, centrelor rezidențiale pentru copii și adulți cu și fără dizabilități, precum și alte categorii vulnerabile au obligația de a asigura măsurile de continuitate a activității pe durata a stării de alertă, având dreptul să stabilească programul de lucru al angajaților, în condițiile legii.
5. Valabilitatea contractelor colective de muncă și a acordurilor colective de muncă se prelungește pe durata stării de alertă precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acesteia.
În cazul contractelor și acordurilor colective de muncă, părțile au obligația inițierii negocierii colective în termen de 45 de zile de la încetarea stării de alertă, în condițiile legii.
6. Pe durata a stării, de alertă prin derogare de la prevederile art. 118 alin (1) din Codul Muncii, autoritățile și instituțiile publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, precum și regiile autonome, societățile naționale, companiile naționale și societățile la care capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat ori de unitatea administrativ teritorială, cu un număr mai mare de 50 de salariați pot stabili programe individualizate de muncă, fără acordul salariatului, astfel încât între salariați să se asigure existența unui interval de o oră de la începerea și terminarea programului de muncă, între o perioadă de trei ore.
7. Pe durata stării de alertă, pentru angajații din sistemul public, angajatorul poate stabili, cu acordul acestora, executarea unor lucrari sau sarcini de serviciu urgente, în legătură cu prevenirea și combaterea situației care a generat starea de alertă, indiferent de natura atribuțiilor de serviciu, cu asigurarea măsurilor de protecție a angajatului.
8. Pe durata a stării de alertă, Guvernul stabilește măsuri speciale de sprijin al angajatorilor și protecție a angajaților și familiilor acestora.
Pentru perioada stării de alertă, autoritățile competente pot dispune măsuri de protecție și prevenție pentru angajații aflați în situații de vulnerabilitate.
9. Pe durata a stării de alertă angajații din sistemul public vor rămâne disponibili pentru efectuarea sarcinilor de serviciu, în funcție de volumul de activitate al instituției, în vederea realizării scopului prezentei legi.
Aplicarea se face cu respectarea unui număr de maxim 54 de ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare.
10. Pe durata a stării de alertă, pentru neîndeplinirea gravă a atribuțiilor de serviciu legate de măsurile prevăzute de prezenta lege, persoanele cu funcții de conducere din instituții și autorități publice pot fi suspendate sau demise din funcție, potrivit statului profesional.
11. Instituțiile și autoritățile publice pot angaja personal fără concurs, în funcție de nevoile determinate de prevenirea și combaterea situației care a generat starea de alertă, pe durată determinată de 6 luni.
Pe durata stării de alertă, prin derogare de la prevederile OUG 57/2019 privind Codul administrativ, numirile în funcțiile publice sau de înalt funcționar public pot fi făcute fără îndeplinirea condiției de a fi funcționar public sau după caz înalt funcționar public, pentru o durată determinată de șase luni.
12. Pe durata stării de alertă, prevederile legii nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor în situația închiderii temporara unităților de învățământ nu se aplică angajaților din domeniile stabilite prin acte normative adoptate pe durata a stării de alertă.
13. Pe durata a stării de alertă, se interzice declararea, declanșarea sau desfășurarea conflictelor colective de muncă în unitățile sistemului energetic național, din unitățile operative de la sectoarele nucleare, din unitățile cu foc continuu, din unitățile sanitare și de asistență socială, de telecomunicații, ale radioului și Televiziunii publice, din transporturile pe căile ferate, din unitățile care asigură transportul în comun și salubrizarea localităților, precum și aprovizionarea populației cu gaze, energie electrică, căldură și apă
14. Pe durata stării de alertă, prin derogare de la articolele 504 al Ordonanței de Urgență a Guvernului nr 57/2019 privind Codul administrativ, modificarea raportului de serviciu al funcționarilor publici încadrați în autoritățile și instituțiile administrației publice, se poate realiza fără acordul funcționarului public.
15. Termenele de preaviz nu incep sa curgă, iar, dacă au început să curgă, se suspendă pe întreaga durată a stării de alertă în cazul personalului încadrat în unitățile sanitare de Asistență Socială de Asistență Medicală Socială și în instituțiile din domeniul apărării ordinii publice și securității naționale.
16. Pe durata a Stării de alertă pentru angajații români care urmează să desfășoare activitate în străinătate, autoritățile competente pot dispune măsuri speciale de protecție.
- Pe acelasi subiect
- Ghid privind desfășurarea activității în regim de muncă la domiciliu / telemuncă / program individualizat de muncă
- Studiu comparativ: diferența între telemuncă și munca la domiciliu
- MMPS: Anunț cu privire la telemuncă sau muncă la domiciliu
- Proiect: Sprijinul pentru reducerea timpului de muncă / pentru reducerea activității profesioniștilor se va oferi și în prima jumătate a anului următor
- OUG pentru zile libere acordate părinților, în ședința de astăzi a Guvernului
- Semnătura electronică ar urma să se utilizeze tot mai mult în departamentele de resurse umane