Semnătura electronică ar urma să se utilizeze tot mai mult în departamentele de resurse umane
Publicat la 14.10.2020 in Contracte de munca
3295 0 comentarii
Semnătura electronică ar urma să se utilizeze pentru încheierea / modificarea contractelor de muncă, pentru întocmirea altor înscrisuri/documente din domeniul relațiilor de muncă dar și în relația cu autoritățile, prevede un proiect de OUG al MMPS.
Un proiect de OUG postat pe site-ul MMPS prevede, printre altele, posibilitatea utilizării, de către angajatori, a semnăturii electronice pentru semnarea contractelor de muncă, a actelor adiționale, a altor documente specifice relațiilor de muncă precum și în relația cu autoritățile.
Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare prevede obligativitatea încheierii contractului individual de muncă în formă scrisă, în limba română, cel târziu în ziua anterioară începerii activității de către salariat. Obligația de încheiere a contractului individual de muncă în formă scrisă revine angajatorului.
Având în vedere nevoia de eficientizare și îmbunătățire continuă a relațiilor de muncă, precum și necesitatea simplificării procedurilor specifice activității de resurse umane, prin proiectul de act normativ se propune reglementarea posibilității angajatorului de a utiliza semnătura electronică calificată la încheierea contractului individual de muncă/actului adițional la contract, iar contractele individuale de muncă și actele adiționale încheiate prin utilizarea semnăturii electronice calificate să fie arhivate de către angajator în arhive electronice care vor fi puse la dispoziția inspectorilor de muncă la solicitarea acestora, se arată in proiectul de OUG.
De asemenea s-a introdus posibilitatea ca părțile să poată opta pentru utilizarea semnăturii electronice calificate pentru întocmirea tuturor înscrisurilor/documentelor din domeniul relațiilor de muncă rezultate la încheierea contractului individual de muncă, pe parcursul executării acestuia sau la încetarea contractului, în condițiile stabilite prin contractul individual de muncă, regulamentul intern și/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, potrivit legii, iar în raporturile angajatorului cu instituțiile publice, la întocmirea înscrisurilor/documentelor din domeniul relațiilor de muncă, acesta poate utiliza semnătura electronică calificată.
Modificări propuse:
- Părțile pot opta să utilizeze la încheierea contractului individual de muncă/actului adițional la contract, după caz, semnătura electronică calificată, însoțită de marca temporală și emisă de un furnizor de servicii de încredere calificat.
- Contractele individuale de muncă și actele adiționale încheiate prin utilizarea semnăturii electronice calificate se arhivează de către angajator în arhive electronice care vor fi puse la dispoziția organelor de control competente la solicitarea acestora.
- Părțile pot opta pentru utilizarea semnăturii electronice calificate pentru întocmirea tuturor înscrisurilor/documentelor din domeniul relațiilor de muncă rezultate la încheierea contractului individual de muncă, pe parcursul executării acestuia sau la încetarea contractului, în condițiile stabilite prin contractul individual de muncă, regulamentul intern și/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, potrivit legii.
- În raporturile angajatorului cu instituțiile publice, la întocmirea înscrisurilor/documentelor din domeniul relațiilor de muncă, acesta poate utiliza semnătura electronică calificată.
- Forma scrisă a înscrisurilor cerută de prezenta lege se consideră îndeplinită și dacă înscrisul este întocmit în formă electronică și este semnat cu semnătură electronică calificată însoțită de marcă temporală emisă de un prestator de servicii autorizat de autoritatea competentă la nivel național.
Se completează dispozițiile art.161 alin (2) din Codul muncii cu obligația de a pune la dispoziția inspectorilor de muncă, la solicitarea acestora, a copiei contractului individual de muncă/actului adițional.
Copia contractului individual de muncă/actului adițional se păstrează la locul de (...) pe suport electronic sau pe suport hârtie, de către persoana desemnată de angajator în acest scop, cu respectarea prevederilor privind confidențialitatea datelor cu caracter personal și se pune la dispoziția organelor de control competente, la solicitarea acestora.
Sursa: MMPS
- Pe acelasi subiect
- Ghid privind desfășurarea activității în regim de muncă la domiciliu / telemuncă / program individualizat de muncă
- Studiu comparativ: diferența între telemuncă și munca la domiciliu
- MMPS: Anunț cu privire la telemuncă sau muncă la domiciliu
- Proiect: Sprijinul pentru reducerea timpului de muncă / pentru reducerea activității profesioniștilor se va oferi și în prima jumătate a anului următor
- OUG pentru zile libere acordate părinților, în ședința de astăzi a Guvernului