Propunere legislativă la Senat: reținerea și neplata contribuțiilor și/sau impozitelor - închisoare până la 6 ani
Publicat la 16.09.2019 in Creante fiscale
1534 0 comentarii
O propunere legislativă inițiată la Senat de Ministrul Finanțelor Publice prevede pedeapsa cu închisoarea de la 1 la 6 ani pentru reținerea și neplata, încasarea și neplata respectiv nereținerea sau neîncasarea, în termen de 30 zile, a impozitelor și/sau contribuțiilor.
Măsura este propus a fi introdusă prin modificarea Legii Nr. 241 / 2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale.
Neplata impozitelor și contribuțiilor
Potrivit propunerii,
Constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 1 an la 6 ani reținerea și neplata, încasarea și neplata, ori, după caz, nereținerea și neîncasarea , în cel mult 30 zile de la termenul de scadență prevăzut de lege, a impozitelor și/sau contribuțiilor prevăzute în anexa la prezenta lege.
Anexa enumeră următoarele impozite și contribuții care intră sub incidența articolului propus mai sus, respectiv:
- Impozitul pe dividendele plătite de o persoană juridică română către o persoană juridică română;
- Impozitul pentru veniturile din activități independente realizate în baza contractelor de activitate sportivă;
- Impozitul pe veniturile din drepturile de proprietate intelectuală;
- Impozitul pe venitul din salarii și asimilate salariilor;
- Impozitul pe veniturile din arendă;
- Impozitul pe veniturile sub formă de dobânzi;
- Impozitul pe veniturile sub formă de dividende;
- Impozitul pe veniturile impozabile obținute din lichidarea unei persoane juridice sau prin reducerea capitalului social, potrivit legii;
- Impozitul pe veniturile din pensii;
- Impozitul pe veniturile din premii și din jocuri de noroc;
- Impozitul pe veniturile din alte surse;
- Impozitul pe veniturile obținute de o persoană fizică dintr-o asocierea între o persoană fizică și o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II din Codul fiscal;
- Impozitul pe veniturile obținute de o persoană fizică dintr-o asocierea între o persoană fizică și o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului III din Codul fiscal;
- Impozitul pe veniturile obținute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică și o persoană juridică, contribuabil potrivit Legii 170/2016, conform contractului de asociare, determinate potrivit prevederilor titlului II;
- Contribuția de asigurări sociale;
- Contribuția de asigurări sociale de sănătate;
- Impozitul pe veniturile obținute din România de nerezidenți;
- Impozitul datorat pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal;
- Contribuția la Fondul de mediu.
Stabilirea cu rea-credință a impozitelor, taxelor și contribuțiilor
Același proiect de act normativ prevede și pedepsirea cu închisoare de la 2 la 7 ani și interzicerea unor drepturi stabilirea cu rea-credință de către contribuabil a impozitelor, taxelor sau contribuțiilor, având ca rezultat obținerea, fără drept, a unor sume de bani cu titlu de rambursări sau restituiri de la bugetul general consolidat ori compensări datorate bugetului general consolidat.
Alte fapte pedepsite cu închisoarea
Închisoare de la 2 la 7 ani se propune și pentru:
- ascunderea bunului ori a sursei impozabile sau taxabile;
- omisiunea, în tot sau în parte, a evidențierii, în actele contabile ori în alte documente legale, a operațiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate;
- evidențierea, în actele contabile sau în alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la bază operațiuni reale ori evidențierea altor operațiuni fictive;
- alterarea, distrugerea sau ascunderea de acte contabile, memorii ale aparatelor de taxat ori de marcat electronice fiscale sau de alte mijloace de stocare a datelor;
- sustragerea de la efectuarea verificărilor financiare, fiscale sau vamale, prin nedeclararea, declararea fictivă ori declararea inexactă cu privire la sediile principale sau secundare ale persoanelor verificate;
- substituirea, degradarea sau înstrăinarea de către debitor ori de către terne persoane a bunurilor sechestrate în conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală sau ale Codului de procedură penală.
Atenție! Acesta este un proiect de lege și nu se aplică încă
Sursa: Senat (Expunere de motive la inițiativa legislativă, Forma inițiatorului)
- Pe acelasi subiect
- Eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale (OUG 181/2020) - soluționarea cererii
- Certificatul fiscal pentru eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale (OUG 181/2020)
- OUG 181/2020: cine, în ce condiții și pentru ce tipuri de datorii poate beneficia de eșalonarea la plată
- Semnificația codurilor din fișa sintetică de plătitor
- În ce condiții se poate aplica procedura alternativă de acordare a eșalonării la plată pentru cel mult 12 luni
- Bonificații la plata impozitului pe profit / pe venitul microintreprinderilor pentru trimestrul III