ANOFM: Răspunsuri la cele mai frecvente întrebări legate de măsurile de sprijin acordate angajaților și angajatorilor
Publicat la 18.09.2020 in Drepturi salariale
1478 0 comentarii
ANOFM a oferit, în cadrul unui material, răspunsuri pentru cele mai frecvente întrebări referitoare la măsurile de sprijin acordate angajaÈ›ilor È™i angajatorilor. Iată cele 12 întrebări È™i răspunsuri, grupate în funcÈ›ie de tipul de sprijin.
Întrebare: Depășirea termenelor prevăzute de art. II alin.(2) È™i respectiv alin.(4) din OrdonanÈ›a de urgență a Guvernului nr.92/2020 atrage decăderea angajatorilor din dreptul de a beneficia de prevederile art. I alin.(1) din această ordonanță de urgență?
Răspuns: Termenul prevăzut la art. II alin.(2) din OrdonanÈ›a de urgență a Guvernului nr.92/2020, este termen de decădere, cu atât mai mult cu cât data de 25 ale lunii se referă la luna ulterioară perioadei de raportare căreia îi sunt aferente veniturile. În privinÈ›a termenului prevăzut la art. II alin.(4) din acelaÈ™i act normativ, acesta este termenul de decontare din bugetul asigurărilor pentru È™omaj, deci în obligaÈ›ia instituÈ›iei statului, respectiv a AgenÈ›iei NaÈ›ionale pentru Ocuparea ForÈ›ei de Muncă.
Întrebare: ObligaÈ›iile declarative È™i de plată prevăzute la art. II alin.(4) din OrdonanÈ›a de urgență a Guvernului nr.92/2020 sunt aferente veniturilor din salarii È™i asimilate salariilor realizate în perioada de raportare pentru care se face solicitarea de toÈ›i angajaÈ›ii sau numai de către angajaÈ›ii pentru care se solicită decontarea din bugetul asigurărilor pentru È™omaj a sumelor prevăzute la art.I alin.(1) din ordonanÈ›a de urgență?
Răspuns: ObligaÈ›iile declarative È™i de plată prevăzute de art. II alin.(4) din OrdonanÈ›a de urgență a Guvernului nr.92/2020, se referă la toÈ›i angajaÈ›ii având în vedere că actul normativ nu distinge între categorii de salariaÈ™i È™i reglementează “obligaÈ›iile... aferente veniturilor din salarii È™i asimilate salariilor din perioada de raportare pentru care se face solicitarea” È™i nu “veniturile din salarii asimilate salariilor corespunzătoare angajaÈ›ilor pentru care se solicită aplicarea măsurii”.
Întrebare: Perioada de 3 luni prevăzută art. I alin.(1) din OrdonanÈ›a de urgență a Guvernului nr.92/2020 este alcătuită din luni consecutive sau pot fi È™i luni consecutive?
Răspuns: Èšinând cont de dispoziÈ›iile art. I alin.(1) din OrdonanÈ›a de urgență a Guvernului nr.92/2020, coroborate cu dispoziÈ›iile art. 2552 din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările È™i completările ulterioare, cele trei luni sunt consecutive.
Întrebare: Care este data de la care se acordă măsura prevăzută la art. I alin.(1) din OrdonanÈ›a de urgență a Guvernului nr.92/2020: data reluării activității È™i încetării, pe cale de consecință, a suspendării contractelor individuale de muncă ale angajaÈ›ilor sau data depunerii cererii È™i celorlalte documente prevăzute de art. II alin.(2) din ordonanÈ›a de urgență?
Răspuns: Tinând cont de cele menÈ›ionate la punctul 3, termenul de aplicare a prevederilor art. I din OrdonanÈ›a de urgență a Guvernului nr.92/2020 este data de 1 iunie 2020, cele 3 luni consecutive fiind aplicate de la această dată.
Întrebare: Care sunt domeniile/codurile CAEN pentru care se acordă indemnizaÈ›ia de È™omaj tehnic, prevăzută de art. XI din OrdonanÈ›a de urgență a Guvernului nr.30/2020, cu modificările È™i completările ulterioare, prelungită potrivit art. X din OrdonanÈ›a de urgență a Guvernului nr.92/2020, după ridicarea restricÈ›iilor?
Răspuns: Actele normative respective nu reglementează acordarea indemnizaÈ›iei pe bază de coduri CAEN ci doar se raportează la domenii în care se menÈ›in restricÈ›ii de activitate potrivit deciziilor autorităților competente. În acest sens, pentru perioada stării de alertă s-au aplicat Hotărârea Guvernului nr.394/2020, Hotărârea Guvernului nr.434/2020, Hotărârea Guvernului nr.443/2020, Hotărârea Guvernului nr.465/2020, Hotărârea Guvernului nr.476/2020, Hotărârea Guvernului nr.553/2020, Hotărârea Guvernului nr.668/2020, Hotărârea Guvernului nr.713/2020 È™i Hotărârea Guvernului nr.729/2020.
Această din urmă hotărâre se aplică din 1 septembrie 2020, solicitarea de drepturi pentru domeniile restricÈ›ionate reglementate de aceasta urmând să se realizeze din luna octombrie 2020. Pentru această nouă hotărâre, în aplicarea prevederilor OUG nr.30/2020 È™i ale OUG nr.32/2020, în perioada următoare se vor elabora ordine pentru modificarea È™i/sau completarea ordinelor anterioare care privesc formularele de cerere È™i declaraÈ›ie pe propria răspundere pentru solicitarea indemnizaÈ›iilor prevăzute de OUG nr.30/2020 în noile condiÈ›ii prevăzute de Hotărârea Guvernului nr.729/2020.
Întrebare: Un angajator poate beneficia în aceeaÈ™i perioadă sau în perioade diferite de mai multe măsuri prevăzute atât de Ordonanță de urgență a Guvernului nr.92/2020, cât È™i de Ordonanță de urgență a Guvernului nr.132/2020?
Răspuns: Potrivit prevederilor art.7 alin.(2) din OUG nr.132/2020 „IndemnizaÈ›ia prevăzută la art.1 alin.(4) nu se cumulează pentru acelaÅŸi angajat cu măsura prevăzută la art.5, cu măsurile active de sprijin acordate potrivit art. I È™i III din Ordonanță de urgență a Guvernului nr.92/2020 pentru instituirea unor măsuri active de sprijin destinate angajaÈ›ilor È™i angajatorilor în contextul situaÈ›iei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum È™i pentru modificarea unor acte normative È™i nici cu măsurile de stimulare a angajatorilor finanÈ›ate din bugetul asigurărilor pentru È™omaj prevăzute de Legea nr.76/2002, cu modificările È™i completările ulterioare”.
Întrebare: Reducerea cu până la 50% a programului de lucru, prevăzută la art.1 alin.(1) din Ordonanță de urgență a Guvernului nr.132/2020, presupune doar reducerea numărului de ore zilnic sau poate fi transpusă È™i în zile?
Răspuns: Potrivit art. 111 din Legea nr. 53/2003-Codul Muncii, republicată, cu modificările È™i completările ulterioare, „Timpul de muncă reprezintă orice perioadă în care salariatul prestează munca, se află la dispoziÈ›ia angajatorului È™i îndeplineÈ™te sarcinile È™i atribuÈ›iile sale, conform prevederilor contractului individual de muncă, contractului colectiv de muncă aplicabil È™i/sau ale legislaÈ›iei în vigoare.”
Întrebare: În ce situaÈ›ii nu se poate recupera indemnizaÈ›ia prevăzută la art.1 alin.(1) de la bugetul asigurărilor pentru È™omaj?
Răspuns: Ordonanța de urgență nr.132/2020 nu prevede astfel de situații.
Întrebare: DispoziÈ›iile art.5 din OrdonanÈ›a de urgență a Guvernului nr.132/2020 sunt aplicabile È™i în cazul agenÈ›ilor de muncă temporară?
Răspuns: OUG nr. 132/2020 prevede acordarea măsurii de la art.5, decontarea sumei de 41,5% numai pentru contractele individuale de muncă pe perioadă determinată de până la 3 luni. Contractul de muncă temporară este un alt tip de contract cu regim juridic diferit de contractul de muncă pe durată determinată.
Întrebare: Un agent de muncă temporară poate beneficia de prevederile art.6 din OrdonanÈ›a de urgență a Guvernului nr.132/2020È™ În caz afirmativ, cum se poate proceda pentru accesarea sprijinului financiar în condiÈ›iile în care Revisal nu permite raportarea prestării activității în regim de telemuncă?
Răspuns: Agentul de muncă temporară poate beneficia de sprijinul prevăzut la art.6 din OUG nr.132/2020 însă numai pentru proprii angajaÈ›i încadraÈ›i cu contract individual de muncă.
Întrebare: Care este perioada în care se pot achiziÈ›iona pachete de bunuri È™i servicii tehnologice necesare desfășurării activității în regim de telemuncă, respectiv perioada stării de urgență sau alertă, perioada anterioară intrării în vigoare a OrdonanÈ›ei de urgență a Guvernului nr.132/2020 sau perioada ulterioară intrării în vigoare a ordonanÈ›ei de urgență invocate, respectiv perioada ulterioară publicării ordonanÈ›ei de urgență È™i până la publicarea ordinului ministrului muncii È™i protecÈ›iei sociale prevăzut la art.6 alin.(3) din aceeaÈ™i ordonanță de urgență, sau perioada ulterioară publicării ordinului menÈ›ionat?
Răspuns: Pentru aplicarea art.6 din OUG nr.132/2020, bunurile È™i serviciile tehnologice pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă se pot achiziÈ›iona ulterior publicării È™i intrării în vigoare a ordinului ministrului muncii prevăzut la alin.(3) din acelaÅŸi articol.
Întrebare: Sprijinul financiar prevăzut la art.6 din OrdonanÈ›a de urgență a Guvernului nr.132/2020 se acordă angajatorilor pentru telesalariaÅ£i încadraÈ›i cu contracte individuale de muncă indiferent de tipul acestora, respectiv contracte individuale de muncă încheiate pe durată determinată sau pe durată nedeterminată, cu normă întreagă sau cu timp parÈ›ial?
Răspuns:Sprijinul prevăzut de art.6 din OUG nr.132/2020 se acordă angajatorilor pentru angajaÈ›ii care au lucrat în regim de telemuncă în perioada stării de urgență pentru cel puÈ›in 15 zile lucrătoare. Potrivit prevederilor art.87 din Legea nr.53/2003, “referitor la condiÈ›iile de angajare È™i de muncă, salariaÈ›ii cu contract individual de muncă pe durată determinată nu vor fi trataÈ›i mai puÈ›in favorabil decât salariaÈ›ii permanenÈ›i comparabili”.
- Pe acelasi subiect
- Salariul minim brut crește, începând cu 1 octombrie, la 3.300 lei
- Zile libere pentru părinții ai căror copii învață în scenariile 2 și 3, numai după epuizarea opțiunilor privind telemunca sau muncă la domiciliu
- Reducere timp de muncă - Ghidul de completare/transmitere formulare, prin intermediul platformei aici.gov.ro (VIDEO)
- Ghid de completare/transmitere formulare/documente - sprijin financiar pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă
- Telemunca: transmiterea documentelor justificative pentru achizițiile de bunuri si servicii
- Anunț ANOFM cu privire la transmiterea documentelor pentru decontarea șomajului tehnic - OUG 30/2020