Măsuri de sprijin pentru profesioniști - indemnizație lunară în cazul reducerii temporare a activității
Publicat la 16.09.2020 in Drepturi salariale
1881 0 comentarii
În cazul reducerii temporare a activității, profesioniștii (PFA, II, IF, Întreprinderi individuale) și persoanele care au încheiate convenții individuale de muncă beneficiază de o indemnizație lunară în cuantum de 41.5% din câștigul salarial mediu brut.
În cazul reducerii temporare a activității determinate de instituirea stării de urgență/alertă/asediu, profesioniștii precum și persoanele care au încheiate convenții individuale de muncă beneficiază, la cerere, în baza declarației pe propria răspundere, de o indemnizație lunară de 41,5% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020, cu modificările și completările ulterioare.
Update: Perioada pentru acordarea sprijinului este se încheie la data de 31 decembrie 2020 (Hotărârea nr. 719/2020)
Procedura pentru obținerea indemnizației
Pentru a beneficia de această indemnizație, persoanele îndreptățite depun direct sau, după caz, prin cooperație, în format electronic sau în format letric, la agențiile pentru plăți și inspecție socială județene, respectiv a municipiului București, cererea însoțită de copia actului de identitate și de o declarație pe propria răspundere privind îndeplinirea condițiilor de acordare a indemnizației.
Cererea și declarația pe propria răspundere se transmit la agențiile pentru plăți și inspecție socială județene, respectiv a municipiului București, în a căror rază teritorială își au sediul social, în luna curentă pentru plata indemnizației din luna anterioară.
Plata indemnizației se efectuează în cel mult 10 zile de la data depunerii documentelor.
Modelele cererii și declarației pe propria răspundere - Ordinul nr. 1340/2020
Plata indemnizației se realizează de la bugetul de stat alocat Ministerului Muncii și Protecției Sociale, prin Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială și agențiile pentru plăți și inspecție socială județene, respectiv a municipiului București.
Pentru indemnizație se datorează impozit pe venit, contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate, în cotele prevăzute în Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, sau potrivit reglementărilor specifice, în cazul profesioniștilor asigurați în sisteme proprii de asigurări sociale.
Obligațiile fiscale se declară prin declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice și se plătesc de către persoanele fizice beneficiare.
În cazul persoanelor care au încheiate convenții individuale de muncă în baza Legii nr. 1/2005, republicată, cu modificările ulterioare, obligațiile fiscale se declară, se rețin și se plătesc de către societatea cooperativă, prin declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate, la termenele prevăzute la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare
Excepție de la regulă
De asemenea, în anul 2020, beneficiază de indemnizația de 41.5% profesioniștii și persoanele care au încheiate convenții individuale de muncă în baza Legii nr. 1/2005, care au beneficiat de indemnizația prevăzută la art. XV alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 59/2020, cu completările ulterioare.
- Pe acelasi subiect
- Salariul minim brut crește, începând cu 1 octombrie, la 3.300 lei
- Zile libere pentru părinții ai căror copii învață în scenariile 2 și 3, numai după epuizarea opțiunilor privind telemunca sau muncă la domiciliu
- Reducere timp de muncă - Ghidul de completare/transmitere formulare, prin intermediul platformei aici.gov.ro (VIDEO)
- Ghid de completare/transmitere formulare/documente - sprijin financiar pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă
- Telemunca: transmiterea documentelor justificative pentru achizițiile de bunuri si servicii
- Anunț ANOFM cu privire la transmiterea documentelor pentru decontarea șomajului tehnic - OUG 30/2020