Munca la domiciliu în perioada stării de urgență: modificarea contractului, condiții
Publicat la 05.04.2020 in Drepturi salariale
1903 0 comentarii
Munca la domiciliu poate fi impusă, de către angajator, pe întreaga perioadă a stării de urgență, prin modificarea unilaterală a contractului de muncă și cu respectarea anumitor condiții.
Sunt mențiuni ale Inspecției Muncii făcute prin intermediul unui anunț ce cuprinde informații destinate angajatorilor.
În contextul existenței, la locul de muncă, a riscului de contaminare cu Coronavirus, angajatorul poate proceda la modificarea unilaterală a contractului individual de muncă, până la încetarea stării de urgență prevăzută de Decretul nr. 195 din 16 martie 2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, în condițiile stabilite prin art. 33 din Decret:
Instituțiile și autoritățile publice centrale și locale, autoritățile administrative autonome, regiile autonome, societățile și companiile naționale și societățile la care statul ori o unitate administrativ teritorială este acționar unic sau majoritar, societățile cu capital privat, introduc, acolo unde este posibil, pe perioada stării de urgență, munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, prin act unilateral al angajatorului.
În cazul în care se optează pentru munca la domiciliu, decizia de modificare a contractului individual de muncă va conține, în conformitate cu prevederile art. 109 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pe lângă prevederile generale și următoarele elemente:
- faptul că salariatul lucrează de la domiciliu;
- perioada pentru care se aplică această măsură;
- programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să controleze activitatea salariatului și modalitatea concretă de realizare a controlului;
- obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la domiciliul salariatului, după caz, al materiilor prime și materialelor pe care le utilizează în activitate, precum și al produselor finite pe care le realizează.
Angajatorul are posibilitatea modificării contractului individual de muncă, în sensul celor menționate mai sus, care să producă efecte și ulterior încetării stării de urgență, prin încheierea unui act adițional la contract.
Părțile mai pot stabili programe individualizate de muncă, cu acordul sau la solicitarea salariatului în cauză, în conformitate cu prevederile art. 118 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu respectarea duratei maxime legale a timpului de muncă.
În ceea ce privește înregistrarea în REVISAL a modificărilor intervenite la contract, în sensul în care munca urmează a se desfășura de la domiciliu, un răspuns al ITM arată că:
Nu este nevoie să se modifice locul muncii prin act adițional și să se înregistreze în Revisal. Este suficientă o decizie întemeiată pe dispozițiile art. 33 din Anexa 1 la Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României.
Sursa: Inspectiamuncii.ro
- Pe acelasi subiect
- Salariul minim brut crește, începând cu 1 octombrie, la 3.300 lei
- Zile libere pentru părinții ai căror copii învață în scenariile 2 și 3, numai după epuizarea opțiunilor privind telemunca sau muncă la domiciliu
- Reducere timp de muncă - Ghidul de completare/transmitere formulare, prin intermediul platformei aici.gov.ro (VIDEO)
- Ghid de completare/transmitere formulare/documente - sprijin financiar pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă
- Telemunca: transmiterea documentelor justificative pentru achizițiile de bunuri si servicii
- Anunț ANOFM cu privire la transmiterea documentelor pentru decontarea șomajului tehnic - OUG 30/2020