Zilele libere acordate părinților, reglementate de 3 acte normative diferite, cu prevederi contrare
Publicat la 20.05.2020 in Drepturi salariale
2157 0 comentarii
Zilele libere acordate părinților pentru supravegherea copiilor par să fi căzut pradă prevederilor legislative din moment ce avem 3 acte normative diferite care fac referire, în 3 moduri diferite, la acest subiect.
Pentru a ajunge la zi, începem, totuși, cu Legea 19/2020 (din 14 martie 2020, în vigoare din 17 martie 2020) privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ.
Potrivit acesteia - art. 1. alin (1),
Se acordă zile libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ unde aceștia sunt înscriși, ca urmare a condițiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situații extreme decretate astfel de către autoritățile competente cu atribuții în domeniu.
Acest prin alineat a fost modificat prin OUG 30/2020 (din 21 martie 2020), noul text având următorul cuprins:
Se acordă zile libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor, în situația suspendării cursurilor sau închiderii temporare a unităților de învățământ unde aceștia sunt înscriși, ca urmare a condițiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situații extreme decretate astfel de către autoritățile competente cu atribuții în domeniu.
Două săptămâni mai târziu, mai exact pe 3 aprilie, înainte de vacanța de paște, este publicată OUG 41/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 19/2020, care introduce un nou alineat, 11, potrivit căruia:
Se acordă zile libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor, inclusiv pe perioada vacanțelor școlare, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ și a unităților de educație antepreșcolară, ca urmare a stării de urgență decretate în condițiile legii.
În data de 14 mai este publicată OUG 70/2020 potrivit căreia,
Prin excepție de la prevederile art. 1 alin. (1) și alin. (11) (cele de mai sus), precum și ale art. 4 din Legea nr. 19/2020, cu modificările și completările ulterioare, pentru anul 2020, numărul de zile libere plătite pentru unul dintre părinți se stabilește până la încheierea cursurilor anului școlar 2019-2020, în condițiile legii, cu aplicarea prevederilor art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 217/2020.
Ieri au fost publicate 2 legi: Legea nr. 59/2020 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2020 și Legea nr. 61/2020 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2020. Atât OUG 30 cât și OUG 41 modificaseră, anterior, Legea 19 - așa cum am scris mai sus.
Legea 59/2020, care intră în vigoare vineri, 22 mai, introduce un nou alineat, 12, potrivit căruia:
(12) Prin excepție, în anul 2020, prevederile alin. (1) și (11) se aplică și pe perioada imediat următoare încetării stării de urgență, până la încheierea anului școlar.
Legea 61/2020, care intră în vigoare tot vineri, 22 mai, introduce, la rândul ei, un alt alineat 12 potrivit căruia:
Prin excepție, în anul 2020, prevederile alin. (1) și (11) se aplică și pe perioadă imediat următoare încetării stării de urgență, până la finalizarea cursurilor școlare aferente semestrului al II-lea.
În concluzie, pe 22 mai vom avea trei acte normative, care reglementează în 3 moduri diferite, același subiect, așa cum au fost prezentate mai sus: OUG 70/2020, Legea 59/2020, Legea 61/2020.
Problema se complică cu atât mai mult cu cât, potrivit Ordinului nr. 3191/2019 privind structura anului școlar 2019-2020 anul școlar 2019-2020 începe la data de 1 septembrie 2019, se încheie la data de 31 august 2020. Acest lucru înseamnă că Legea 59 prevede acordarea de zile libere, părinților, și pe perioada vacanței de vară. Ori, atât OUG 70 cât și Legea 61 prevăd acordarea de zile libere numai până la încheierea cursurilor anului școlar 2019-2020 respectiv finalizarea cursurilor școlare aferente semestrului al II-lea.
Mai mult, se pare că vom acea două alineate 12 la art. 1 al legii 19 / 2020, dacă acest lucru este, totuși, posibil.
O nouă intervenție legislativă credem, totuși, că este necesară.
- Pe acelasi subiect
- Salariul minim brut crește, începând cu 1 octombrie, la 3.300 lei
- Zile libere pentru părinții ai căror copii învață în scenariile 2 și 3, numai după epuizarea opțiunilor privind telemunca sau muncă la domiciliu
- Reducere timp de muncă - Ghidul de completare/transmitere formulare, prin intermediul platformei aici.gov.ro (VIDEO)
- Ghid de completare/transmitere formulare/documente - sprijin financiar pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă
- Telemunca: transmiterea documentelor justificative pentru achizițiile de bunuri si servicii
- Anunț ANOFM cu privire la transmiterea documentelor pentru decontarea șomajului tehnic - OUG 30/2020