Update 14.02.2018: ANAF a publicat declarația 112 pentru anul 2018
Publicat la 14.02.2018 in Formulare fiscale
29975 0 comentarii
Update 14.02.2018. ANAF a publicat declarația 112 pentru anul 2018. Fișierul a fost postat astăzi, 14.02.2018, pe pagina ANAF dedicată descărcării de formulare.
DeclaraÈ›ia este valabilă începând cu obligaÈ›iile salariale aferente lunii Ianuarie 2018.
Descarcă declarația 112 pentru anul 2018 (link pagină ANAF).
Articol publicat la data de 26.01.2018
DeclaraÈ›ia 112 pentru anul 2018 urmează a fi modificată. O modificare absolut necesară dar târzie, având în vedere modificările aplicabile de la 1 Ianuarie. Mai exact, transferul contribuÈ›iilor sociale de la angajator la angajat se aplică de la 1 Ianuarie, iar acum suntem aproape de sfârÈ™itul lunii.
Declarația 112 pentru anul 2018
Un proiect de ordin publicat abia astăzi pe site-ul MFP arată intenția ministerului de a modifica declarația 112 - Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate.
Ca urmare a modificărilor legislative în domeniul contribuÈ›iilor sociale datorate de persoanele fizice È™i juridice, se impune adaptarea corespunzătoare a modelului È™i conÈ›inutului formularului 112 ”DeclaraÈ›ie privind obligaÈ›iile de plată a contribuÈ›iilor sociale, impozitului pe venit È™i evidenÈ›a nominală a persoanelor asigurate”, precum È™i a instrucÈ›iunilor de completare a acestuia, se arată în referatul de aprobare.
Ce se modifică în declaraÈ›ia 112 pentru anul 2018
Prevederile ordinului vizează modificarea anexelor și a Instrucțiunilor de completare a Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate corespunzător cu modificările din legislația specifică generată de emiterea Ordonanței de urgență nr. 79/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, după cum urmează:
- modificări în ceea ce priveÈ™te cotele contribuÈ›iilor sociale obligatorii datorate de angajaÈ›i pentru veniturile realizate din salarii È™i asimilate salariilor, respectiv cota de 25% pentru ContribuÈ›ia de asigurări sociale È™i Cota de 10% pentru contribuÈ›ia de asigurări sociale de sănătate;
- eliminarea contribuÈ›iilor sociale obligatorii datorate până la data de 31 decembrie 2017 de către angajator È™i angajat, după caz, respectiv:
- contribuția de asigurări pentru șomaj;
- contribuția pentru concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate;
- contribuția de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale;
- contribuția la Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale.
- eliminarea din cuprinsul declarației a categoriilor de persoane pentru care nu mai există obligația declarării și plății contribuției de asigurări sociale de sănătate, cum ar fi (lista este exemplificativă și nu este completă):
- persoanele fizice care au calitatea de pensionari, pentru veniturile din pensii;
- persoanele care se află în concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă, acordat în urma unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, pentru indemnizaÈ›ia pentru incapacitate temporară de muncă ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale;
- persoanele care beneficiază de indemnizație de șomaj sau, după caz, de alte drepturi de protecție socială care se acordă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, potrivit legii, pentru aceste drepturile bănești;
- persoanele cetățeni români, care sunt victime ale traficului de persoane, pentru o perioadă de cel mult 12 luni.
- introducerea obligaÈ›iei de plată a angajatorilor cu privire la contribuÈ›ia de asigurări sociale în cote de 4% È™i 8%, pentru condiÈ›ii deosebite È™i, respectiv, speciale de muncă;
- introducerea contribuÈ›iei asiguratorie pentru muncă datorată de angajatori È™i persoanele asimilate acestora în cotă de 2,25%;
- actualizarea corespunzătoare a anexelor la ordin potrivit modificărilor aduse legislației specifice;
- introducerea unor prevederi speciale referitoare la persoanele scutite de la plata impozitului pe veniturile din salarii È™i asimilate salariilor în conformitate cu dispoziÈ›iile art. 60 din Codul fiscal.
Ce se va cuprinde în declaraÈ›ia 112 în anul 2018
CreanÈ›ele fiscale incluse în noua declaraÈ›ie:
- Impozit pe venitul din salarii
- Contribuția de asigurări sociale, datorată de către persoanele fizice care au calitatea de angajați sau pentru care există obligația plății contribuției de asigurări sociale, potrivit legii
- ContribuÈ›ia de asigurări sociale, datorată în cazul condiÈ›iilor deosebite de muncă, astfel cum sunt prevăzute în Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările È™i completările ulterioare, de către persoanele fizice È™i juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora
- ContribuÈ›ia de asigurări sociale, datorată în cazul condiÈ›iilor speciale de muncă, astfel cum sunt prevăzute în Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările È™i completările ulterioare, de către persoanele fizice È™i juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora
- Contribuția de asigurări sociale de sănătate, datorată de către persoanele fizice care au calitatea de angajați sau pentru care există obligația plății contribuției de asigurări sociale de sănătate, potrivit legii
- Contribuția asiguratorie pentru muncă, datorată de către persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora
- Contribuția de asigurări sociale de sănătate suportată de pensionari pentru perioade anterioare datei de 1 februarie 2017.
Cum se depune declaraÈ›ia 112 în anul 2018
Depunerea declaraÈ›iei 112 în anul 2018 nu va suferi modificări. Astfel, declaraÈ›ia se va depune:
- lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare pentru care se plătesc veniturile, de persoanele fizice È™i juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, instituÈ›iile prevăzute la art. 136 lit. d)-f) din Codul fiscal, precum È™i persoanele fizice care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intră sub incidenÈ›a legislaÈ›iei europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum È™i a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte.
- trimestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului, de plătitorii de venituri din salarii È™i asimilate salariilor prevăzuÈ›i la art. 80 alin. (2), în calitate de angajatori sau de persoane asimilate angajatorului:
a) asociații, fundații sau alte entități fără scop patrimonial, persoane juridice;
b) persoanele juridice plătitoare de impozit pe profit care, în anul anterior, au înregistrat venituri totale de până la 100.000 euro È™i au avut un număr mediu de până la 3 salariaÈ›i exclusiv;
c) persoanele juridice plătitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, în anul anterior, au avut un număr mediu de până la 3 salariaÈ›i exclusiv;
d) persoanele fizice autorizate È™i întreprinderile individuale, precum È™i persoanele fizice care exercită profesii liberale È™i asocierile fără personalitate juridică constituite între persoane fizice, persoanele fizice care deÈ›in capacitatea de a încheia contracte individuale de muncă în calitate de angajator, care au, potrivit legii, personal angajat pe bază de contract individual de muncă.
AtenÈ›ie! Depunerea trimestrială a declaraÈ›iei constă în completarea È™i depunerea a câte unei declaraÈ›ii pentru fiecare luna din trimestru, potrivit art.147 alin. (5) din Codul fiscal.
Alte termene pentru depunerea declarației
Ori de câte ori în cursul trimestrului persoanele fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiază de concedii È™i indemnizaÈ›ii de asigurări sociale de sănătate sau le încetează calitatea de asigurat, plătitorii de venituri din salarii È™i asimilate salariilor prevăzuÈ›i la art. 80 alin. (2) din Codul fiscal, în calitate de angajatori ori de persoane asimilate angajatorului, depun declaraÈ›ia până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a intervenit concediul medical sau încetarea calității de asigurat. în acest caz, declaraÈ›ia/declaraÈ›iile aferentă/aferente perioadei rămase din trimestru se depune/se depun până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului.
In cazul în care încetarea calității de asigurat are loc în luna a doua a trimestrului, se vor depune atât declaraÈ›ia pentru prima luna a trimestrului, cât È™i cea pentru luna a doua, urmând ca după încheierea trimestrului să se depună numai declaraÈ›ia pentru luna a treia.
- Pe acelasi subiect
- Noi formulare ANAF - formulare utilizate în activitatea de inspecție fiscală
- MFP propune modificarea declarației 112, ca urmare a noilor modificări legislative
- Proiect de ordin pentru modificarea declarației 101
- Astăzi, 30 iunie, termen limită pentru depunerea declarației unice
- Cum beneficiezi de bonificațiile acordate prin noua declarație unică - 7 situații distincte
- Declarația unică: 26 întrebări și răspunsurile oferite de ANAF