Declarația unică pentru 2019 - câteva modificări

 

Printre cele mai importante modificări aduse noului formular evidențiem următoarele:  

 

  • Procentul de 3.5% reprezentând suma din impozitul pe venit cu care contribuabilii pot susține entități nonprofit sau unități de cult. Anterior existau două procente: 2% și 3.5%, aplicabile în funcție de beneficiarul sumei. 

 

  • Declarația rectificativă va fi utilizată pentru stabilirea bonificației pentru plată anticipată a impozitului și a contribuțiilor sociale 

 

3.4. Declarația rectificativă se utilizează pentru stabilirea bonificației pentru plata cu anticipație a impozitului pe venitul anual estimat, precum și a contribuțiilor sociale, potrivit art.121 din Codul fiscal; Contribuabilii care au efectuat plata integrală a obligațiilor fiscale respectând condițiile reglementate prin legea bugetului de stat privind termenele de plată, dar nu și-au acordat bonificația pentru plată cu anticipație a impozitului pe venitul anual estimat potrivit art.121 alin.(1) din Codul fiscal, pot rectifica Secțiunea 3 “Sumarul obligațiilor privind impozitul pe venitul estimat și contribuțiile sociale estimate datorate, stabilite prin declarația curenta” de la Cap.II “Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate pentru anul...” și după data de 31 decembrie a anului de impunere. 

 

  • În plus, în situația în care, potrivit prevederilor art.121 alin.(2) din Codul fiscal, contribuabilii au efectuat plata integrală a obligațiilor fiscale respectând condițiile reglementate prin legea bugetului de stat privind termenele de plată, dar nu și-au acordat bonificația la ultima plată, ei pot beneficia de aceasta la definitivarea impozitului pe venitul anual estimat sau a contribuțiilor sociale. Bonificația se evidențiază în declarație prin  completarea / rectificarea secțiunii, pentru anul de impunere. 

 

  • Persoanele fizice rezidente într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spațiului Economic European care obțin venituri din activități independente din România și optează pentru regularizarea impozitului în România, anexează două certificate de rezidență fiscală: 
    • un certificat de rezidență fiscală în care se menționează că beneficiarul venitului a avut rezidența fiscală într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spațiului Economic European, în anul în care s-a obținut venitul din România; 
    • un certificat de rezidență fiscală în care se menționează că beneficiarul venitului a avut rezidența fiscală într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spațiului Economic European, în anul în care a exercitat opțiunea de  regularizare în România a impozitului pe venit. Certificatele de rezidență fiscală se pot depune în original, în copie certificată de organul fiscal sau în copie legalizată, însoțite de traducerea autorizată în limba română. 

  

  • Persoanele fizice rezidente într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-un stat cu care România are încheiată o convenție de evitare a dublei impuneri care realizează venituri în România în calitate de artiști de spectacol sau că sportivi, din activitățile artistice și sportive și optează pentru regularizarea impozitului în România, potrivit art. 227 alin. (3) din Codul fiscal se anexează două certificate de rezidență fiscală: 
    • un certificat de rezidență fiscală în care se menționează că beneficiarul venitului a avut rezidență fiscală într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-un stat cu care România are încheiată o convenție de evitare a dublei impuneri, în anul în care s-a obținut venitul din România; 
    • un certificat de rezidență fiscală în care se menționează că beneficiarul venitului a avut rezidență fiscală într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-un stat cu care România are încheiată o convenție de evitare a dublei impuneri, în anul în care a exercitat opțiunea de regularizare în România a impozitului pe venit. Certificatele de rezidență fiscală se pot depune în original, în copie certificata de organul fiscal sau în copie legalizata, însoțite de traducerea autorizata în limbă română.  

 

  • Dispar prevederile referitoare la  veniturile din contractele de activitate sportivă, încheiate potrivit Legii educației fizice și sportului nr. 69/2000, cu modificările și completările ulterioare, realizate, în anul 2018, până la data de 29 martie 2018 inclusiv

 

  • Includerea, în baza de impozitare, a veniturilor din transferul de monedă virtuală.  

 

Astfel, se au în vedere următoarele:  

Câștig – se înscrie câștigul din transferul de monedă virtuală determinat ca diferența pozitivă între prețul de vânzare și prețul de achiziție, inclusiv costurile directe aferente tranzacției. 

Câștigul sub nivelul a 200 lei/tranzacție nu se impozitează cu condiția ca totalul câștigurilor într-un an fiscal să nu depășească nivelul de 600 lei. 

Impozit pe venit datorat - suma rezultată prin aplicarea cotei de impozitare de 10% asupra câștigului. 

 

  • S-a eliminat secțiunea Date informative pentru efectuarea plăților 

 

  • Se introduce o secțiune distincla pentru persoanele care nu datorează CASS dar optează pentru plată. 

 

Resurse: 

 Ordin
 Anexa
 Anexa 1
 Anexa 2
 Anexa 3
 Referat de aprobare