Autoritățile locale pot acorda reduceri de până la 50% pentru impozitul pe clădiri, pentru durata stării de urgență
Publicat la 19.05.2020 in Impozite si taxe locale - diverse
2298 0 comentarii
Consiliile locale, respectiv Consiliul General al Municipiului București pot adopta hotărâri privind reducerea, pentru durata stării de urgență, a impozitului pe clădiri, cu o cotă de până la 50% respectiv scutirea de la plata taxei lunare pe clădiri. Măsura este prevăzută de OUG 69/2020.
În ceea ce privește impozitul anual pe clădiri, pentru durata stării de urgență decretate în anul 2020, autoritățile locale pot hotărî o reducere a acestuia, de până la 50%, pentru clădirile nerezidențiale, aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice,
- folosite pentru activitatea economică proprie a acestora sau
- date în folosință printr-un contract de închiriere, comodat sau prin alt tip de contract pentru desfășurarea unor activități economice către alte persoane fizice sau juridice, după caz,
dacă în perioada pentru care s-a instituit starea de urgență, ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, proprietarii sau utilizatorii clădirilor au fost obligați, potrivit legii, să își întrerupă total activitatea economică sau dețin certificatul pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri prin care se certifică întreruperea parțială a activității economice.
De asemenea, autoritățile locale pot opta pentru scutirea de la plata taxei lunare pe clădiri datorate de către concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosință a unei clădiri proprietatea publică sau privată a statului ori a unităților administrativ-teritoriale, după caz, dacă, în perioada pentru care s-a instituit starea de urgență ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, utilizatorii clădirilor au fost obligați, potrivit legii, să își întrerupă total activitatea economică.
În fiecare dintre cele două cazuri, autoritățile locale pot lua această hotărâre până cel târziu la data de 14 august 2020.
În cazul în care, la nivel local, astfel de hotărâri sunt luate, proprietarii clădirilor au obligația ca, până la data de 15 septembrie 2020 inclusiv, să depună la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competență se află clădirea o cerere de acordare a reducerii, însoțită de o declarație pe propria răspundere.
În funcție de natura utilizării clădirii (este folosită pentru desfășurarea activității proprii sau este închiriată), proprietarul are o obligații diferite, astfel:
1. Proprietarii care dețin clădiri nerezidențiale utilizate pentru activitatea economică proprie, în declarația pe propria răspundere vor menționa fie întreruperea totală a activității economice proprii stabilită conform prevederilor legale, fie întreruperea parțială a activității economice. Proprietarii care și-au întrerupt parțial activitatea anexează la cerere o copie a certificatului pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.
2. În cazul proprietarilor care dețin clădiri nerezidențiale date în folosință pentru desfășurarea unor activități economice către alte persoane fizice sau juridice, pe perioada în care s-a instituit starea de urgență, din declarația pe propria răspundere trebuie să reiasă că aceștia se regăsesc concomitent în următoarele situații:
a) au renunțat la cel puțin 50% din dreptul de a încasa contravaloarea chiriei, redevenței sau altă formă de utilizare a clădirii, stabilită conform prevederilor contractuale, pe perioada pentru care s-a instituit starea de urgență;
b) cel puțin 50% din suprafețele totale deținute și afectate activităților economice nu au fost utilizate, ca urmare a faptului că titularii dreptului de folosință a clădirilor respective au fost obligați, potrivit legii, să își întrerupă total și/sau parțial activitatea economică.
În acest sens, proprietarii care dețin clădiri nerezidențiale verifică dacă cel puțin 50% din suprafața totală deținută și dată în folosință pentru desfășurarea unor activități economice către alte persoane fizice sau juridice este afectată de întreruperea totală și/sau parțială a activității acestora la data de 14 mai 2020.
De asemenea, in acest al doilea caz, la cerere, proprietarii vor anexa declarațiile pe propria răspundere a utilizatorilor cu privire la întreruperea totală a activității economice a acestora și/sau de certificatele pentru situații de urgență emise de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri în cazul utilizatorilor care și-au întrerupt parțial activitatea economică, după caz.
În cazul în care impozitul anual pe clădiri datorat pentru anul 2020, a fost plătit integral/parțial, până la primul termen de plată, proprietarii pot solicita restituirea sumelor reprezentând reducerea de care beneficiază potrivit hotărârii autorităților locale.
În situația în care autoritățile administrației publice locale competente adoptă hotărâri de acordare a scutirii de la plata taxei pe clădiri, pentru a beneficia scutire, concesionarii, locatarii, titularii dreptului de administrare sau de folosință a unei clădiri proprietate publică sau privată a statului ori a unităților administrativ-teritoriale, după caz, au obligația ca până la data de 15 septembrie 2020, inclusiv, să depună la organul fiscal local în a cărei rază teritorială de competență se află clădirea o cerere de acordare a scutirii, însoțită de o declarație pe propria răspundere. În declarația pe propria răspundere contribuabilii vor menționa prevederile legale potrivit cărora au avut obligația întreruperii totale a activității proprii, pe perioada instituirii stării de urgență.
În cazul în care taxa lunară pe clădiri datorată pentru perioada în care s-a instituit starea de urgență, a fost achitată,se poate solicita restituirea sumelor deja achitate.
De asemenea, contribuabilii beneficiază, pentru impozitul anual pe clădiri, și de bonificația de până la 10% prevăzută la art. 462 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, stabilită pentru anul 2020 prin hotărâre a consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului București, asupra impozitului anual datorat pentru anul 2020.
- Pe acelasi subiect
- Clarificare privind reducerea cu 50% a impozitului pe clădirile și terenurile din turism
- Termenul în care autoritățile locale pot acorda reduceri pentru impozitul pe clădiri, pentru durata stării de urgență, va fi prelungit
- Autorităților locale li s-ar putea da dreptul de a hotărî reducerea impozitului pe clădiri / taxei pe clădiri
- Scutiri noi la impozite și taxe locale pentru 2018: impozit pe teren și impozit pe construcții