Autorităților locale li s-ar putea da dreptul de a hotărî reducerea impozitului pe clădiri / taxei pe clădiri
Publicat la 11.05.2020 in Impozite si taxe locale - diverse
1387 0 comentarii
Un proiect de OUG trimis spre avizare Consiliului Economic și Social, dacă s-ar adopta, ar oferi consiliilor locale, respectiv Consiliului General al Municipiului București, posibilitatea reducerii impozitului pe clădiri sau scutirii taxei lunare pe clădiri, pentru perioada stării de urgență.
Reducerea impozitului pe clădiri
Astfel, potrivit proiectului în cauză, consiliile locale, respectiv Consiliul General al Municipiului București, ar putea adopta hotărâri, până la data de 14 august 2020, inclusiv, privind:
a) reducerea impozitului anual pe clădiri cu o cotă cuprinsă între 15-25%, pentru clădirile nerezidențiale, aflate în proprietatea persoanelor fizice/juridice, folosite pentru activitatea economică proprie a acestora sau date în folosință printr-un contract de închiriere, comodat sau prin alt tip de contract pentru desfășurarea unor activități economice către alte persoane fizice/juridice, după caz, dacă în perioada pentru care s-a instituit starea de urgență, ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, proprietarii sau utilizatorii clădirilor au fost obligați, potrivit legii, să își întrerupă total activitatea economică;
b) scutirea de la plata taxei lunare pe clădiri datorată de către concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosință a unei clădiri proprietatea publică sau privată a statului ori a unităților administrativ- teritoriale, după caz, dacă în perioada pentru care s-a instituit starea de urgență ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, utilizatorii clădirilor au fost obligați, potrivit legii, să își întrerupă total activitatea economică.
Reducerile impozitului respectiv scutirea de taxă ar viza, potrivit proiectului de OUG, perioada în care a fost instituită starea de urgență.
În cazul în care, la nivel local, s-ar adopta o astfel de hotărâre pentru reducerea impozitului pe clădiri, pentru a beneficia de reducere, proprietarii clădirilor ar avea obligația ca până la data de 15 septembrie 2020, inclusiv, să depună la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competența se află clădirea, o cerere de acordare a reducerii, însoțită de o declarație pe propria răspundere.
Proprietarii care dețin clădiri nerezidențiale utilizate pentru activitatea economică proprie, în declarația pe proprie răspundere vor menționa prevederile legale potrivit cărora au avut obligația întreruperii totale a activității proprii, pe perioada instituirii stării de urgență.
În cazul proprietarilor care dețin clădiri nerezidențiale date în folosință pentru desfășurarea unor activități economice către alte persoane fizice/juridice, pe perioada în care s-a instituit starea de urgență, din declarația pe propria răspundere, trebuie să reiasă că aceștia se regăsesc, cumulativ, în două situații și anume:
a) au renunțat la cel puțin 50% din dreptul de a încasa contravaloarea chiriei, redevenței sau altă formă de utilizare a clădirii, stabilită conform prevederilor contractuale, pe perioada pentru care s-a instituit starea de urgență;
b) cel puțin 50% din suprafețele totale deținute și afectate activităților economice nu au fost utilizate, ca urmare a faptului că titularii dreptului de folosință a clădirilor respective au fost obligați, potrivit legii, să își întrerupă total activitatea economică.
În cazul proprietarilor care deja au achitat impozitul până la eventuala adoptare a hotărârii de reducere a impozitului, acesta ar urma să se recalculeze.
Scutirea la plata taxei pe clădiri
În situația în care autoritățile administrației publice locale competente adoptă hotărâri de acordare a scutirii de la plata taxei pe clădiri, concesionarii, locatarii, titularii dreptului de administrare sau de folosință a unei clădiri proprietatea publică sau privată a statului ori a unităților administrativ- teritoriale, după caz, au obligația ca până la data de 15 septembrie 2020, inclusiv, să depună la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competență se află clădirea, o cerere de acordare a scutirii, însoțită de o declarație pe propria răspundere. în declarația pe proprie răspundere contribuabilii vor menționa prevederile legale potrivit cărora au avut obligația întreruperii totale a activității proprii, pe perioada instituirii stării de urgență.
În cazul în care taxa a fost deja achitată, s-ar putea solicita restituirea/compensarea taxei pe clădiri.
- Pe acelasi subiect
- Clarificare privind reducerea cu 50% a impozitului pe clădirile și terenurile din turism
- Termenul în care autoritățile locale pot acorda reduceri pentru impozitul pe clădiri, pentru durata stării de urgență, va fi prelungit
- Autoritățile locale pot acorda reduceri de până la 50% pentru impozitul pe clădiri, pentru durata stării de urgență
- Scutiri noi la impozite și taxe locale pentru 2018: impozit pe teren și impozit pe construcții