Registrul de evidență fiscală pentru persoanele fizice care desfășoară activități independente - cine și cum îl completează
Publicat la 17.01.2020 in Impozitul pe venit - diverse
28764 0 comentarii
Registrul de evidență fiscală pentru persoane fizice care desfășoară activități independente (PFA, ÎI, profesii liberale) trebuie completat în perioada următoare de către o serie de contribuabili. Atenție! Registrul se completează și de către contribuabilii impozitați pe bază de normă de venit.
Cine are obligația completării registrului de evidență fiscală pentru persoane fizice
Registrul de evidență fiscală pentru persoane fizice se completează de către:
- Contribuabilii pentru care venitul net anual se stabilește în sistem real;
- Contribuabilii care realizează venituri din activități independente pentru care venitul net anual se stabilește pe baza normelor de venit;
- Contribuabilii care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală (opțional).
Cum se completează registrul de evidență fiscală pentru persoanele fizice
- Contribuabilii pentru care venitul net anual se stabilește în sistem real, în baza datelor din contabilitate, au obligația se completează registrul de evidentă fiscală în conformitate cu prevederile ordinului (vezi mai jos);
- Contribuabilii care realizează venituri din activități independente pentru care venitul net anual se stabilește pe baza normelor de venit au obligația să completeze registrul de evidentă fiscală numai partea referitoare la venituri;
- Contribuabilii care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală pot completa în registrul de evidentă fiscală numai partea referitoare la venituri sau pot îndeplini obligațiile declarative direct pe baza documentelor emise de plătitorul de venit. Contribuabilii care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală și au optat pentru stabilirea impozitului ca impozit final nu au obligația de completare a registrului de evidentă fiscală;
- În cazul în care activitatea se desfășoară în cadrul unei asocieri, obligațiile referitoare la registrul de evidentă fiscală a revin asociatului desemnat care răspunde pentru îndeplinirea obligațiilor asociației fată de autoritățile publice.
Cele mai importante aspecte legate de completarea registrului de evidență fiscală pentru persoane fizice:
- Registrul de evidență fiscală se completează anual cu totalul veniturilor și totalul cheltuielilor efectuate în scopul realizării acestora în anul curent pentru întreaga perioadă de activitate desfășurată în anul fiscal precedent până la data depunerii declarației privind venitul realizat din România, dar nu mai târziu de termenul de depunere stabilit de lege;
- Registrul de evidență fiscală se ține după caz pe fiecare sursă de venit din cadrul fiecărei categorii de venit, astfel încât venitul brut și cheltuielile deductibile determinate anual să corespundă cu cele înscrise în declarația privind venitul realizat din România;
- TVA colectată potrivit regulilor prevăzute în titlul VII - Taxa pe valoarea adăugată nu reprezintă venit și nu se înregistrează în registrul de evidență fiscală;
- Cheltuiala deductibilă anual se evidențiază în registrul de evidență fiscală după caz în funcție de natura acestora pe fiecare sursă din fiecare categorie de venit, astfel încât să corespundă cu cele înscrise în declarația privind venitul realizat din România sau în declarația anuală de venit pentru asocierile fără personalitate juridică și entitățile supuse regimului transparenței fiscale;
- Constituie cheltuieli deductibile și efectuate în scopul desfășurării activității cheltuielile care îndeplinesc condițiile generale prevăzute la art. 68 alin (4) din Codul Fiscal;
- Constituie cheltuieli deductibile limitat cheltuielile efectuate în condițiile prevăzute la art. 68 alin. (5) din Codul Fiscal;
- Nu se înregistrează în registrul de evidență fiscală și nu sunt cheltuieli deductibile, cheltuielile care depășesc limitele prevăzute la art. 68 alin. (5) din Codul Fiscal și cheltuielile efectuate în condițiile prevăzute la art. 68 alin. (7) din Codul Fiscal;
- Nu se înregistrează în registrul de evidență fiscală cheltuielile reprezentând contribuții sociale obligatorii potrivit legii datorate de către contribuabil în limitele stabilite potrivit prevederilor Titlului II, indiferent dacă activitatea se desfășoară individual și / sau sub o formă de asociere. Deducerea acestor cheltuieli se efectuează la recalcularea venitului net anual sau pierderii nete anuale de către organul fiscal competent;
- TVA dedusă potrivit regulilor prevăzute la Titlul VII - Taxa pe valoarea adăugată nu reprezintă cheltuială și nu se înregistrează în registrul de evidență fiscală;
- Contribuabilii pot ține registrul de evidență fiscală în formă scrisă sau electronică cu respectarea modelului și conținutului acestuia;
- Registrul de evidență fiscală se întocmește un singur exemplar.
- Pe acelasi subiect
- ANAF reamintește: Termenul de depunere pentru Declarația Unică este 30 iunie 2020
- Impozitarea pensiilor obținute din străinătate
- AJFP Olt: Registrul de evidență fiscală pentru contribuabili persoane fizice nu se eliberează de către organul fiscal.
- Prețurile medii ale produselor agricole pentru anul 2018 au fost stabilite de ANAF