Neplata, de către angajator, a contribuțiilor reținute la sursă ar putea redeveni infracțiune
Publicat la 03.11.2017 in Contributii sociale
1886 0 comentarii
Președintele PSD, Liviu Dragnea, a anunțat vineri la Parlament o modificare legislativă cu impact major: neplata de către angajatori a contribuțiilor salariaților va deveni infracțiune, scrie Hotnews.ro.
Dragnea a spus că modificarea va fi făcută fie printr-o OUG, fie printr-o lege, anunțând că există aprobarea coaliției de guvernare, notează suplimentar sursa citată.
Măsură nu ar fi nouă. Reținerea și nevărsarea cu intenție în cel mult 30 de zile de la scadentă, a sumelor reprezentând impozite sau contribuții cu reținere la sursă a mai fost incriminata până la data de 20 August 2015, prin Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale.
Astfel, potrivit legii 241/2005, Art. 6
Constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la un an la 6 ani reținerea și nevărsarea, cu intenție, în cel mult 30 de zile de la scadentă, a sumelor reprezentând impozite sau contribuții cu reținere la sursă.
Art. 6 a fost însă suspendat prin Decizie 363/2015 la 06/07/2015 pană la 20/08/2015 și ulterior a fost abrogat prin Decizie 363/2015 la 21/08/2015.
Ce spune decizia 363 / 2015 care a abrogat Art. 6 din Legea 241 / 2005
Iată câteva mici aspecte din Decizia nr. 363/2015 referitoare la admiterea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 6 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale:
Admite excepția de neconstituționalitate ridicată de (...) pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale sunt neconstituționale.
Din examinarea prevederilor legale în materie fiscală menționate mai sus, coroborate cu cele ale Legii nr. 241/2005, Curtea observă că acestea nu precizează, în mod concret, care sunt veniturile impozabile cu reținere la sursă, limitându-se la a menționa în cuprinsul acestora, sporadic, spre exemplu, "reținerea la sursă a impozitului reprezentând plăți anticipate pentru unele venituri din activități independente" [art. 52 din Legea nr. 571/2003], "veniturile sub formă de premii se impun, prin reținerea la sursă, cu o cotă de 16% aplicată asupra venitului net realizat din fiecare premiu" [art. 77 din Legea nr. 571/2003] sau "plătitorii de venituri cu regim de reținere la sursă a impozitelor, cu excepția plătitorilor de venituri din salarii, conform prezentului titlu, au obligația să depună o declarație privind calcularea și reținerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat" [art. 119 din Legea nr. 571/2003].
Având în vedere cele expuse, Curtea constată că, potrivit dispozițiilor art. 6 din Legea nr. 241/2005, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la un an la 6 ani reținerea și nevărsarea, cu intenție, în cel mult 30 de zile de la scadență, a sumelor reprezentând impozite sau contribuții cu reținere la sursă, însă nici în cuprinsul acestui articol, nici în cuprinsul legii menționate sau al altor acte normative, noțiunea de "impozite sau contribuții cu reținere la sursă" nu este definită.
Or, în ipoteza infracțiunilor, inclusiv a celor reglementate în domeniul fiscal, legiuitorul trebuie să indice în mod clar și neechivoc obiectul material al acestora în chiar cuprinsul normei legale sau acesta să poată fi identificat cu ușurință prin trimiterea la un alt act normativ de rang legal cu care textul incriminator se află în conexiune, în vederea stabilirii existenței/inexistenței infracțiunii.
În concluzie, Curtea constată că prevederile criticate nu respectă exigențele constituționale referitoare la calitatea legii, respectiv nu întrunesc condițiile de claritate, precizie, previzibilitate și accesibilitate, fiind contrare dispozițiilor art. 1 alin. (5) din Constituție.
În aceste condiții, reincriminarea neplății contribuțiilor (și impozitului?) cu reținere la sursă ar putea reapărea în legislație, în condițiile în care Curtea a declarat prevederea neconstituțională pentru că nu erau definite clar impozitele sau contribuții cu reținere la sursă, fără un alt motiv.
Astfel, dacă la acea data legiuitorul ar fi făcut un inventar ar impozitelor sau contribuții cu reținere la sursă și le-ar fi enumerat concret în cuprinsul legii, articolul nu ar mai fi fost abrogat.
Ori, acum, tocmai acest lucru rămâne de făcut: o referire exactă la contribuțiile cu reținere la sursă pentru care neplata la buget să constituie infracțiune și ... legea-i gata!
- Pe acelasi subiect
- Contribuția pentru persoane cu handicap neîncadrate crește în 2020
- Unii dintre salariați cu contracte part-time trebuie să depună până luni declarația cu veniturile realizate din salarii în luna decembrie
- Ordin ANAF: Deciziile pentru contribuțiile sociale (2016 și 2017) se transmit până la data de 30 Octombrie 2018
- Plata CASS, eliminată pentru beneficiarii de indemnizație creștere copil, de venit minim garantat și de indemnizație acordată pentru concediului de acomodare în urma unei adopții
- Update, oficial: Angajatorii NU vor depune declarația 010 pentru includerea în vectorul fiscal a contribuției asiguratorii pentru muncă
- Până la 6 ani închisoare pentru reținerea și neplata impozitelor și contribuțiilor cu reținere la sursă