Procedura de acordare a ajutorului pentru șomajul tehnic a fost simplificată. Plățile se vor face mai repede
Publicat la 27.03.2020 in Noutati diverse
2401 0 comentarii
Citește și:
În ședința de guvern de ieri au fost adoptate mai multe acte normative. Unul dintre proiectele de ordonanță de urgență vizează acordarea facilității pentru șomajul tehnic, pentru angajații români afectați de efectele negative ale infecției cu coronavirus.
Declarația Ministrului Muncii și Protecției Sociale
S-a simplificat procedura prin care companiile pot avea acces la resursele guvernamentale pentru somajul tehnic
În ședința de guvern de ieri am adus câteva clarificări și am simplificat procedura prin care companiile pot avea acces la resursele guvernamentale care să le permită să acorde angajaților fondurile pentru șomaj tehnic.
Am decis să propun echipei guvernamentale completarea Ordonanței 30 / 2020, primul act normativ care se referă la șomajul tehnic, ca urmare a semnalelor pe care le-am primit din partea sindicatelor, patronatelor, companiilor.
Am simplificat procedura de acces la aceste fonduri, în sensul în care pentru solicitările adresate de companiile a căror activitate a fost încheiată ca urmare a deciziilor autorităților, respectiv pentru companiile a căror activitate este afectată de această epidemie, total sau parțial, pe baza unei cereri însoțită de o declarație simplă, la care se atașează lista angajaților pentru care deja s-a dispus măsura întreruperii temporare a activității, în sensul de intrare în șomaj tehnic, se pot depune documentele la agențiile Județene pentru ocuparea Forței de Muncă, astfel încât să poată beneficia de fondurile alocate de guvern.
S-a redus termenul până la care se efectuează plățile
Pentru aceste măsuri procedura a fost simplificată și în sensul reducerii termenului până la care se efectuează plățile, mai precis de îndată ce actele sunt depuse la agențiile Județene pentru ocuparea forței de muncă în maxim 15 zile, spre deosebire de prevederea inițială care se referă la 30 de zile.
Agențiile Județene vor efectua plățile pentru angajator, de aceea primul pas pe care trebuie să îl facă fiecare angajator este să își pregătească documentele, astfel încât, la începutul lunii aprilie, pentru perioada 16 martie - 31 martie, să aibă documentele gata să le prezinte la Agențiile Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă în vederea efectuării plăților.
Angajatorii nu trebuie să avanseze de la ei plățile pentru șomaj tehnic
Fac precizarea, pentru clarificarea unor aspecte pe care au apărut în spațiul public, că angajatorii nu trebuie să avanseze de la ei plățile pentru șomaj tehnic.
Tocmai aceasta este facilitatea pe care a pus-o la dispoziție guvernul: plățile se vor face direct de către AJOFM, astfel încât la începutul lunii aprilie angajatorii să dispună de fonduri pentru acoperirea costurilor de șomaj tehnic. La fel se va întâmpla și la începutul lunii mai.
Depunerea documentelor pentru alți profesioniști, pentru alte categorii pentru persoane fizice pentru PFA
Despre depunerea documentelor pentru alți profesioniști, pentru PFA, procedura pe care Guvernul a stabilit-o va fi detaliată prin actul normativ adoptat aseară, care prevede că pe baza aceleiași proceduri, și anume o declarație pe proprie răspundere, să se depună solicitări la Agențiile Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, urmând ca pe măsură ce aceste documente se primesc, să se efectueze plățile în cuantum de 75% din salariul mediu brut pe țară, pentru fiecare solicitare adresată.
Solicitările se pot depune online
Toate aceste solicitări se pot depune online, astfel încât să nu mai fie nevoie să ne deplasăm la sediile celor două entități, după caz angajator cu angajați la AJOFM, persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală - la ANPC și să putem comunica cu aceste instituții cât mai eficient cu putință.
Detalii despre cluburile sportive
Am inclus prevederi detaliate cu privire la plata sportivilor având în vedere că activitatea cluburilor sportive este afectată deopotrivă de efectele epidemiei de coronavirus. Si pentru această categorie Guvernul a venit cu măsuri clare. Fiecare club sportiv care, în acest moment, are dificultăți în plată a sportivilor angajați pe bază de contracte individuale de muncă, se va prezenta la sediul AJOFM de unde își are sediul social. Dacă sportivii sunt încadrați la cluburile sportive prin contracte de activitate sportivă, clubul se va adresa Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială. Pe baza unui tabel, pe baza unei solicitări la care atașează un tabel cu câteva informații despre sportivii pe care dorește să îl plătească prin fondurile puse la dispoziție de către Guvern.
Practic, prin aceste măsuri, am creat o procedură mai simplă mai clară, mai eficientă și am pus comunicarea exclusiv în mediul online astfel încât de îndată ce documente ne sunt prezentate, conform procedurii descrise anterior, plățile să se poate efectua cât mai repede.
Pentru salariații cu mai multe contracte de muncă
Ordonanța mai clarifică și situația în care o persoană are mai multe contracte dintre care toate suspendate. Se poate opta, spune reglementarea adoptată aseară, pentru un contract. Dacă are mai multe contracte dintre care unul este activ din păcate nu poate beneficia de fonduri aferente șomajului tehnic.
- Pe acelasi subiect
- E-Transport - Condiții pentru raportare și obținerea codului UIT (sinteză criterii)
- Eliberarea, online, a documentului portabil A1 pentru lucrătorii detașați în spațiul comunitar
- 10 măsuri recente cu impact asupra firmelor și angajaților acestora
- Adeverință angajator pentru deplasarea în afara locuinței, în intervalul orar 23:00 - 05:00
- Declarație pe propria răspundere pentru deplasarea în afara locuinței, în intervalul orar 23:00 - 05:00
- Guvernul a aprobat eșalonarea datoriilor restante de la declanșarea stării de urgență și a prelungit termenele pentru executări și accesorii