Înregistrarea contractului de fiducie la organul fiscal
Publicat la 11.06.2020 in Noutati diverse
943 0 comentarii
Contractul de fiducie și modificările sale trebuie să fie înregistrate la cererea fiduciarului care se depune la organul fiscal în a cărui evidență fiscală este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe și contribuții fiduciarul (organ fiscal central competent).
DGRFP Brașov readuce în atenție obligația înregistrării contractelor de fiducie precum și condițiile în care se realizează, într-un comunicat postat pe site-ul ANAF.
Ce este fiducia?
Fiducia este operațiunea juridică prin care unul sau mai mulți constituitori transferă drepturi reale, drepturi de creanță, garanții ori alte drepturi patrimoniale sau un ansamblu de asemenea drepturi, prezente ori viitoare, către unul sau mai mulți fiduciari care le exercită cu un scop determinat, în folosul unuia sau mai multor beneficiari. Aceste drepturi alcătuiesc o masă patrimonială autonomă, distinctă de celelalte drepturi și obligații din patrimoniile fiduciarilor. (Codul civil, articolul 773 )
Fiducia este stabilită prin lege sau prin contract încheiat în formă autentică.
(Codul civil, articolul 774).
Cine poate avea calitatea de fiduciar?
- instituțiile de credit, societățile de investiții și de administrare a investițiilor, societățile de servicii de investiții financiare, societățile de asigurare și de reasigurare legal înființate;
- notarii publici și avocații, indiferent de forma de exercitare a profesiei.
(Codul civil, articolul 776).
Înregistrarea contractului de fiducie:
Cine are obligația înregistrării contractului de fiducie și unde?
Contractul de fiducie și modificările sale trebuie să fie înregistrate la cererea fiduciarului care se depune la organul fiscal în a cărui evidență fiscală este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe și contribuții fiduciarul (organ fiscal central competent).
Termenul de înregistrare:
O lună de la data încheierii contractului și a modificărilor sale.
Modalitatea de înregistrare:
Fiduciarul depune direct la registratura organului fiscal, prin poștă sau prin mijloace electronice de transmitere la distanță:
- "Declarația de înregistrare a contractelor de fiducie", (anexa nr. 2 la Ordinul ANAF 816/2020) și
- o copie a contractului de fiducie pe care va înscrie mențiunea "conform cu originalul" și o semnează;
Modificarea sau încetarea contractului de fiducie se înregistrează de fiduciar în termen de o lună de la data producerii, prin depunerea declarației, având bifată în formular căsuța "Modificare" sau "Încetare", după caz, însoțită de documentele justificative;
Data înregistrării contractului de fiducie, a modificărilor ulterioare sau a încetării acestuia este data înregistrării declarației la organul fiscal, data poștei sau data înregistrării acesteia pe portal, astfel cum rezultă din mesajul electronic de confirmare, după caz.
Evidența contractelor de fiducie
Evidența contractelor de fiducie se realizează de organul fiscal în Registrul central al fiduciilor, care se conduce informatizat.
Înregistrarea în Registrul central al fiduciilor se efectuează în maximum 5 zile de la data depunerii declarației.
Registrul central al fiduciilor se gestionează la nivel central, cu ajutorul aplicației informatice puse la dispoziție de către Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor Publice.
Sursa: DGRFP Brasov
- Pe acelasi subiect
- E-Transport - Condiții pentru raportare și obținerea codului UIT (sinteză criterii)
- Eliberarea, online, a documentului portabil A1 pentru lucrătorii detașați în spațiul comunitar
- 10 măsuri recente cu impact asupra firmelor și angajaților acestora
- Adeverință angajator pentru deplasarea în afara locuinței, în intervalul orar 23:00 - 05:00
- Declarație pe propria răspundere pentru deplasarea în afara locuinței, în intervalul orar 23:00 - 05:00
- Guvernul a aprobat eșalonarea datoriilor restante de la declanșarea stării de urgență și a prelungit termenele pentru executări și accesorii