Înregistrarea contractelor de locațiune la ANAF - procedură și formular (Cerere)
Publicat la 14.02.2019 in Noutati diverse
16305 0 comentarii
ANAF a aprobat procedura de înregistrare a contractelor de locațiune prin Ordinul 114/2019, aprobând totodată și modelul și conținutul formularului Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune. Prevederile se aplică începând cu data de 12 februarie 2019.
Obligația declarării contractelor de locațiune (chirie, arendă, locație de gestiune) de către proprietarii imobilelor, în termen de 30 zile de la încheierea acestora, a fost eliminată anul trecut, odată cu introducerea noilor reguli privind declarația unică.
Trebuie făcută distincția între obligația înregistrării, la organul fiscal, a contractelor de locațiune și obligația declarării veniturilor obținute în baza unor astfel de contracte.
Potrivit ordinului 49 / 2019 pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului "Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice",
Declarația se depune în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului, în cazul contribuabililor care (...) obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare pentru care impunerea este finală și care nu au avut, până la acea data, obligația depunerii declarației unice.
Totuși, deși obligația înregistrării contractelor la autoritatea fiscală nu este obligatorie, declararea acestora constituie un avantaj în favoarea proprietarilor, în condițiile în care Codul civil, la articolul 1.798, prevede:
Contractele de locațiune încheiate prin înscris sub semnătură privată care au fost înregistrate la organele fiscale, precum și cele încheiate în formă autentică constituie titluri executorii pentru plata chiriei la termenele și în modalitățile stabilite în contract sau, în lipsa acestora, prin lege.
Astfel, potrivit noului Ordin, contractele de locațiune încheiate prin înscris sub semnătură privată pot fi înregistrate la organele fiscale centrale din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, iar organul fiscal central competent este:
a) organul fiscal central în a cărui evidență locatorul este înregistrat că plătitor de impozite, taxe și contribuții;
b) organul fiscal central în a cărui rază teritorială locatorul, persoana fizică rezidentă, are domiciliul fiscal, potrivit legii;
c) organul fiscal în a cărui rază teritorială se află bunul care face obiectul contractului de locațiune-în cazul persoanelor fizice nerezidente.
Pentru înregistrarea contractului de locațiune, locatorul depune "Cererea de înregistrare a contractelor de locațiune", însoțită de o copie a contractului de locațiune. Conformitatea cu originalul a copiei se efectuează de către locator prin înscrierea mențiunii "conform cu originalul" și prin semnătura acestuia.
Cererea se completează în două exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se păstrează de către locator.
Cererea, însoțită de copia contractului de locațiune, se depune direct la registratură organului fiscal central competent sau prin mijloace electronice de transmitere la distanță.
Modificarea sau încetarea contractului de locațiune pot fi înregistrate de locator la organul fiscal central competent, prin depunerea cererii, având bifata în formular căsuța "Modificare" sau "Încetare", după caz, însoțită de documentele justificative.
Un model orientativ al cererii de înregistrare a contractelor de locațiune este atașat mai jos (formularul final va fi pus la dispoziție de către ANAF)
Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune
- Pe acelasi subiect
- E-Transport - Condiții pentru raportare și obținerea codului UIT (sinteză criterii)
- Eliberarea, online, a documentului portabil A1 pentru lucrătorii detașați în spațiul comunitar
- 10 măsuri recente cu impact asupra firmelor și angajaților acestora
- Adeverință angajator pentru deplasarea în afara locuinței, în intervalul orar 23:00 - 05:00
- Declarație pe propria răspundere pentru deplasarea în afara locuinței, în intervalul orar 23:00 - 05:00
- Guvernul a aprobat eșalonarea datoriilor restante de la declanșarea stării de urgență și a prelungit termenele pentru executări și accesorii