Au fost publicate noile reguli pentru mall-uri, cazinouri, alte săli de jocuri de noroc și pariuri
Publicat la 17.06.2020 in Noutati diverse
1546 0 comentarii
Noile reguli privind funcționarea mall-urilor, cazinourilor, altor săli de jocuri de noroc și pariuri au fost publicate. Este ordin comun al Ministerului Sănătății și al Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.
Ordinul nr. 1088/1910/2020 pentru aprobarea regulamentelor privind stabilirea măsurilor specifice de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 pentru activitățile în centrele comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici, de tip mall, organizarea și desfășurarea activităților din sălile de pariuri sportive, în condiții de securitate, precum și pentru locațiile în care se desfășoară activitatea de jocuri de noroc
Iată câteva dintre regulile prevăzute de noul act normativ:
Reguli pentru activitățile în centrele comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici, de tip mall
A. Precauțiuni universal valabile și răspunderea individuală:
- portul obligatoriu al măștii (medicale/nonmedicale), care trebuie să acopere atât gura, cât și nasul, atât în spațiile comune din interiorul centrului comercial, precum și în interiorul magazinelor;
- izolarea angajaților la domiciliu în cazul în care prezintă simptomatologie sugestivă de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată);
- izolarea angajaților la domiciliu în cazul în care prezintă contact cu un caz confirmat de infecție cu virusul SARS-CoV-2 și respectarea măsurilor aplicabile în vigoare;
- clienților care prezintă simptome clinice sugestive infecțiilor respiratorii li se recomandă să evite deplasarea la centrul comercial;
- igiena frecventă a mâinilor (dezinfecție cu dezinfectanți avizați/autorizați/spălare cu apă și săpun), evitarea atingerii feței cu mâinile neigienizate.
B. Măsuri specifice pentru reluarea activității în spațiile comerciale tip mall:
- instalarea unor panouri de informare cu privire la regulile de igienă și distanțare fizică; plasarea unor indicatoare de restricționare a aglomerării, stabilirea unor fluxuri de vizitare unidirecționale pentru facilitarea menținerii distanțării fizice;
- la intrarea în centrele comerciale se va efectua un triaj observațional și nu se va permite accesul persoanelor care prezintă simptome de infecție respiratorie (temperatură care depășește 37,3°C, măsurată cu termometru noncontact, tuse, strănut, rinoree);
- amplasarea de marcaje orientative în lifturi, scări rulante și în zonele de circulație pentru menținerea distanței fizice de minimum 2 m și evitarea staționării îndelungate în grupuri mai mari de 6 persoane;
- accesul clienților în cadrul centrelor comerciale tip mall se va realiza astfel încât să se asigure distanțarea fizică (numărul maxim de persoane va fi calculat în funcție de suprafața centrului comercial, cu asigurarea unei suprafețe de minimum 7 mp/persoană);
- panouri separatoare în toate zonele de informare/birouri vânzare/casă marcat/ghișee;
- acolo unde este posibil, crearea unor căi de acces diferite față de cele de ieșire, iar unde nu există posibilitatea, fluxurile de intrare/ieșire se vor delimita prin amplasarea de linii/bariere de separare;
- dezinfecția frecventă a suprafețelor cu produse biocide avizate/autorizate pentru toate spațiile comune din interiorul centrelor comerciale (holurile principale ale clădirii, lifturi, coridoare, scări etc.);
- dezinfectarea frecventă a caselor de marcat și POS-urilor cu dezinfectanți avizați/autorizați, precum și încurajarea plăților cu cardul;
- instalarea de dispensere cu produse biocide avizate/autorizate pentru dezinfecția mâinilor în toate zonele de acces în centrul comercial, comune din interiorul centrelor comerciale (holurile principale ale clădirii, lifturi, coridoare, scări etc.);
- asigurarea igienizării toaletelor cât mai frecvent posibil;
- aerisirea spațiilor cât mai frecvent și menținerea în poziția deschis, pe cât posibil, a ușilor de acces, precum și oprirea sistemelor de perdele de aer la intrări și interzicerea folosirii ventilatoarelor în magazine;
- asigurarea unui program de întreținere a echipamentelor de climatizare în concordanță cu recomandările producătorului - acordarea unei atenții mai mari pentru sistemele centralizate de aer condiționat prin curățarea și schimbarea filtrelor, precum și curățarea frecventă a filtrelor de la sistemele de ventilație din lifturi;
- instruirea personalului de curățenie din centrele comerciale privind măsurile de protecție individuală, procedurile de curățare și dezinfectare a spațiilor comune din interiorul centrelor comerciale (holurile principale ale clădirii, lifturi, coridoare, scări etc.), măsurile de eliminare a deșeurilor. Asigurarea de echipament individual de protecție adecvat nivelului de risc (de exemplu, mască cu cartuș filtrant pentru cei care întrețin echipamentele de ventilație, schimbă/curăță filtrele) și instruire privind modul de utilizare a echipamentului individual de protecție (EIP);
- interzicerea testării produselor cosmetice pe piele;
- unitățile de alimentație publică din cadrul centrelor comerciale vor asigura servirea de produse alimentare doar în sistem "take away";
- în cadrul magazinelor se va reduce timpul de acces în cabina de probă (de exemplu, prin permiterea accesului cu doar 3 articole de persoană);
- asigurarea unei bune ventilații a cabinelor (se mențin deschise/perdeaua ridicată când nu este folosită cabina);
- locurile de joacă pentru copii din cadrul centrelor comerciale rămân închise;
- sălile de cinema și sălile de jocuri din cadrul centrelor comerciale rămân închise;
Reguli pentru organizarea și desfășurarea activităților din sălile de pariuri sportive
A. Pregătirea pentru reluarea activității - măsuri care privesc angajatorul:
- asigurarea stocurilor necesare de materiale sanitare de protecție și dezinfectanți avizați/autorizați. De asemenea, fiecare companie va stabili o procedură pentru furnizorii externi ai acestor produse, astfel încât persoanele care intră în sălile de pariuri pentru livrarea acestor produse respectă măsurile de protecție stabilite, conform legislației în vigoare;
- modificarea tuturor regulamentelor de ordine interioară și a fișelor de post ale personalului angajat, în sensul includerii prevederilor prezentului regulament și stabilirea responsabililor cu implementarea acțiunilor propuse;
- achiziționarea instrumentelor de măsurare a temperaturii angajaților la începerea programului de lucru;
- dezinfectarea tuturor suprafețelor înainte de reînceperea activității, după cum urmează:
a) spații de lucru destinate angajaților: casierii etc.;
b) suprafețe destinate clienților: mese de suport pentru punerea pariurilor, scaune etc.;
c) spații comune, toalete etc.;
d) instrumente de scris destinate clienților;
- montarea dispenserelor cu dezinfectanți avizați/autorizați și a covoarelor cu substanțe dezinfectante recomandate la intrarea în sălile de pariuri;
- montarea dozatoarelor cu dezinfectanți avizați/autorizați în zonele de amplasare a mijloacelor de joc exploatate în mod direct de către clienți;
- aplicarea benzilor de marcare a distanței recomandate de 1,5 metri în fața casieriilor și în orice alte zone unde este posibil să se producă aglomerație;
- informarea tuturor angajaților, prioritar prin mijloace electronice, cu privire la riscurile de infectare și de răspândire a virusului, cu privire la măsurile de protecție și la regulile de distanțare socială care se aplică în cadrul unităților de jocuri de noroc de tip pariuri sportive, precum și cu privire la regulile pentru gestionarea situațiilor în care angajații sau alte persoane care au acces la locul de muncă prezintă simptome ale infectării cu coronavirusul SARS-CoV-2;
- reorganizarea spațiilor cu mijloace de joc exploatate în mod direct de către clienți, astfel:
a) organizarea posturilor din recepție și a activității casieriilor astfel încât să se asigure păstrarea distanței minime de 1,5 m între angajați și între angajați și vizitatori/clienți sau, acolo unde distanțarea nu este posibilă, separarea acestora cu paravane care se vor dezinfecta zilnic cu produse biocide avizate/autorizate;
b) reorganizarea meselor, astfel încât să se evite așezarea "față în față";
c) reamenajarea spațiilor astfel încât între mijloacele de joc exploatate în mod direct de către clienți să se asigurare o distanță de minimum 1,5 m (de exemplu, reducerea numărului de scaune și/sau mese). În cazul în care acest lucru nu este posibil, se vor implementa măsuri de protecție alternative (de exemplu, separarea prin montarea de panouri de protecție, nefolosirea în același timp a meselor adiacente).
B. Desfășurarea activității din sălile de pariuri în condiții de siguranță
1. Măsuri care privesc angajatorul:
- distribuirea materialelor sanitare de protecție (măști și, opțional, mănuși de protecție) și a dezinfectanților avizați/autorizați pentru mâini și suprafețe (de exemplu, gel dezinfectant avizat/autorizat, șervețele pe bază de dezinfectanți avizate/autorizate, covorașe cu dezinfectanți avizați/autorizați la intrări), în conformitate cu normele legale în vigoare;
- termometrizarea zilnică la intrarea în tură și trimiterea la domiciliu, cu recomandarea consultării medicului de familie, a angajaților cu temperatura peste 37,3°C;
- dezinfectarea tuturor suprafețelor înainte de începerea programului și ulterior dezinfectarea periodică a acestora;
- igienizarea și dezinfectarea casieriei zilnic, după închiderea locației de pariuri și la schimbarea turelor zilnice ale angajaților;
- dezinfectarea periodică de către personalul desemnat în acest sens a suprafețelor frecvent atinse (de exemplu, clanțele ușilor, robinetele băilor);
- asigurarea ventilației corespunzătoare și aerisirea periodică a încăperilor de lucru astfel:
a) acolo unde este posibil, blocarea ușilor interioare fără impact de securitate în poziție deschisă pentru a asigura ventilația și a evita folosirea/atingerea clanțelor;
b) acolo unde este posibil, se va evita folosirea instalației de climatizare sau, dacă este necesar să fie folosită, se va efectua nebulizare periodică cu produse biocide avizate/autorizate, în conformitate cu normele legale în vigoare;
c) acolo unde este posibil, aerisirea periodică a încăperilor prin deschiderea geamurilor și ușilor.
2. Măsuri care privesc siguranța clienților:
- permiterea accesului clienților în locație numai după efectuarea de către angajați a procedurilor zilnice de curățenie și dezinfecție sanitară;
- limitarea numărului maxim de clienți admiși simultan în sălile de pariuri astfel încât să se asigure o distanță de minimum 2 m între aceștia. Numărul maxim de clienți admiși simultan în locație va fi afișat la intrarea în locația specializată și va fi stabilit de fiecare operator de pariuri sportive în funcție de mărimea și configurația sălii;
- acolo unde este posibil, clienții vor folosi instrumentele de scris proprii. În cazul în care clientul va folosi un instrument de scris furnizat de angajații locațiilor specializate, acestea vor fi așezate într-o cutie separată, în vederea dezinfecției;
- asigurarea, la grupurile sanitare, de săpun și dezinfectant de mâini avizat/autorizat;
- afișarea la loc vizibil a marcajelor indicatoare sau a mesajelor de avertizare cu privire la distanța minimă admisă de minimum 1,5 m;
- afișarea la loc vizibil a mesajelor referitoare la igiena mâinilor și eticheta respiratorie (de exemplu, zona mijloacelor de joc exploatate în mod direct, zone de acces, toalete);
- informarea clienților despre obligațiile de adoptare a măsurilor de protecție sanitară, realizată după cum urmează:
a) afișarea în exteriorul locației a unui poster de informare cu privire la măsurile obligatorii care trebuie respectate în incinta acesteia (respectarea distanței minime de siguranță între persoane și a marcajelor de distanțare, folosirea obligatorie a măștii/vizierei de protecție);
b) afișarea în locația de joc a unui poster de informare cu privire la măsurile obligatorii de distanțare socială, regulile de conduită din incintă și adoptarea unui comportament responsabil;
c) afișarea unui poster de informare cu privire la obligativitatea respectării măsurilor de protecție sanitară în proximitatea locațiilor de jocuri de noroc;
limitarea numărului de persoane prezente simultan în spațiile destinate fumatului, în funcție de spațiul disponibil (marcaje pe sol, amplasarea unui număr mai mare de scrumiere), cu respectarea distanțării minime de 1,5 m.
C. Desfășurarea activității din sălile de pariuri în condiții de siguranță - măsuri care privesc angajații:
- personalul angajat are obligația să respecte regulile de igienă a mâinilor și de etichetă respiratorie;
- înainte de începerea programului de lucru, personalul angajat este obligat să își dezinfecteze mâinile cu dezinfectant avizat/autorizat;
- personalul angajat are obligația de a purta mască de protecție (care trebuie să acopere atât gura, cât și nasul);
- înainte de începerea programului de lucru, personalul angajat este obligat să accepte verificarea temperaturii corporale;
- în eventualitatea în care angajatul prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată) înainte de prezentarea la locul de muncă, are obligația de a rămâne la domiciliu și de a-și anunța managerul direct. De asemenea, este recomandat ca angajatul să își anunțe medicul de familie;
- spălarea și dezinfectarea mâinilor ori de câte ori este nevoie și evitarea atingerii feței, nasului și urechilor cu mâinile neigienizate;
- dezinfectarea de către fiecare angajat a obiectelor din zona de lucru alocată, cu produse biocide avizate/autorizate;
- personalul angajat va evita staționarea în spațiile comune;
- direcționarea clienților astfel încât să se asigure respectarea distanțării minime de 1,5 m între persoane și atenționarea acestora în cazul în care nu se respectă;
- personalul angajat este obligat să limiteze deplasările în afara locului de muncă. În cazul în care aceste deplasări sunt strict necesare desfășurării activității, personalul angajat are obligația să se deplaseze cu asigurarea condițiilor minime de prevenție.
D. Desfășurarea activității din sălile de pariuri în condiții de siguranță - măsuri care privesc clienții:
- clienții sălilor de pariuri sportive au obligația să poarte măști de protecție care să acopere nasul și gura;
- clienții sălilor de pariuri sportive au obligația să respecte regulile de igienă a mâinilor și de etichetă respiratorie;
- clienții sălilor de pariuri sportive au obligația să își dezinfecteze mâinile cu dezinfectanți avizați/autorizați la intrarea în sala de pariuri și ori de câte ori este necesar (de exemplu, după contactul cu zone cu atingere comună).
Regulamentul privind stabilirea măsurilor specifice pentru locațiile în care se desfășoară activitatea de jocuri de noroc
A. Măsuri generale
Prezentul regulament de măsuri reprezintă setul minimal de reguli care vor fi adaptate la nivel de societate care realizează activitatea economică de exploatare a jocurilor de noroc în funcție de specificul activității, de dimensiunea locațiilor în care se realizează respectiva activitate economică și alte condiții specifice.
Fiecare organizator de jocuri de noroc va emite propriile proceduri privind siguranța sanitară la nivel de puncte de lucru pornind de la prezentul regulament de măsuri, de la Recomandările de sănătate publică pentru măsuri specifice ce vor fi dispuse de instituțiile competente privind reluarea activității după încetarea stării de urgență și Măsurile de prevenire și control a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2 publicate periodic de Ministerul Afacerilor Interne.
B. Măsuri pentru activitatea în locațiile dedicate pentru jocuri de noroc
1. Organizarea locațiilor
- Aparatele electronice sau mesele de joc pentru jocuri de noroc vor fi scoase din funcțiune și/sau mutate pentru a permite distanțarea de cel puțin 1,5 metri între participanți sau, în funcție de situație, se vor monta panouri separatoare.
- Orice zonă în care se va produce aglomerație va fi marcată în mod clar pentru distanțarea fizică adecvată: de exemplu, lângă casierie, în spatele aparatelor presupus a fi ocupate sau la intrare.
- Se va păstra distanța minimă de 1,5 m între angajați, personalul care deservește activitatea organizatorului, participanții la joc și orice altă persoană care intră în incinta punctului de lucru.
- Nu se permite staționarea în sala de joc a persoanei care nu are intenția de a începe sau are deja încheiată sesiunea de joc.
- Orice aparat/automat de cafea, alte produse și/sau dozator de apă vor putea fi manipulate doar de către angajații punctelor de lucru.
- Pentru servirea băuturilor și produselor alimentare se vor utiliza recipiente de unică folosință;
- Acolo unde este posibil, clienții vor folosi instrumentele de scris proprii. În cazul în care clientul va folosi un instrument de scris furnizat de angajații locațiilor specializate, acestea vor fi așezate într-o cutie separată în vederea dezinfecției cu produse biocide avizate/autorizate pentru suprafețe.
- Pentru jocul de cazino distanța între clienți în jurul meselor de joc va fi de cel puțin 2 m, realizată prin dispunerea adecvată a meselor. În cazul în care distanța nu poate fi respectată se pot instala panouri separatoare între clienți sau mese.
- Pentru jocul de bingo:
a) distanța între clienți în jurul meselor de joc va fi de cel puțin 1,5 m, realizată prin dispunerea adecvată a scaunelor și prin dimensiunile și forma meselor. În cazul în care distanța nu poate fi respectată, se pot instala panouri separatoare între clienți sau mese;
b) la posturile fixe de la pupitrul central de comandă a instalației, între membrii personalului operator va fi păstrată aceeași distanță minimă de 1,5 m sau, în funcție de situație, se vor monta separatoare între posturi;
c) personalul mobil de deservire a jucătorilor cu cartoane de joc va distribui și va colecta cartoanele la mese pe zona desemnată astfel încât să se respecte distanța minimă de prevenție. Această etapă a jocului se va realiza cu minimul de interacțiune cu clienții.
2. Numărul de participanți dintr-o locație
- Numărul maxim de participanți admiși simultan în locație va fi de 1 persoană/4 mp, în faza de alertă/prevenție, cu relaxarea măsurii în momentul relaxării restricțiilor la nivel național.
- Este permis un singur client per aparat electronic pentru jocuri de noroc.
- Angajații se vor asigura că jucătorii/clienții nu se concentrează în jurul aparatelor de joc.
C. Reguli care privesc angajații
1. Informarea angajaților
- Managerii/Responsabilii locațiilor specializate își vor însuși propriul regulament de măsuri de prevenție și protecție, vor semna pentru luarea la cunoștință și vor avea obligația de a se asigura că toți angajații din subordine au fost instruiți, au luat la cunoștință, au primit materialele necesare și le folosesc corespunzător.
- Pentru toata perioada în care trebuie aplicat regulamentul de măsuri de prevenire și protecție vor avea loc instruiri periodice ale angajaților.
- Se va proceda la afișarea materialelor informative la locul de muncă, în zone vizibile (de exemplu, intrare, recepție, toalete, afișarea tehnicii corecte de spălare a mâinilor și dezinfecție a acestora, afișarea purtării corecte a măștii).
D. Reguli care privesc participanții la activitatea de jocuri de noroc
1. Obligațiile clienților
- Accesul clienților care au fost în contact cu persoane infectate cu SARS-CoV-2 sau care vin din zone de risc este interzis. Interdicția va fi comunicată prin materiale de informare (afișe) la intrarea în săli.
- Se interzice accesul persoanei care prezintă simptome de tipul: temperatură mai mare de 37,3°C, dificultăți de respirație, tuse frecventă, oboseală, stare generală modificată.
- Accesul în interiorul sălii de joc al clienților se va face, obligatoriu, cu mască ce va fi purtată pe tot parcursul vizitei clientului în locație.
- Clienții au obligația de a își igieniza adecvat mâinile fie prin spălare cu apă și săpun, fie prin utilizarea dezinfectanților avizați pentru mâini, pe bază de alcool, acolo unde nu există grupuri sanitare (la intrare și ulterior la punctele de joc).
- Participanții la joc au obligația de a păstra distanța de 1,5 m față de alte persoane din incinta locației.
- Pe acelasi subiect
- E-Transport - Condiții pentru raportare și obținerea codului UIT (sinteză criterii)
- Eliberarea, online, a documentului portabil A1 pentru lucrătorii detașați în spațiul comunitar
- 10 măsuri recente cu impact asupra firmelor și angajaților acestora
- Adeverință angajator pentru deplasarea în afara locuinței, în intervalul orar 23:00 - 05:00
- Declarație pe propria răspundere pentru deplasarea în afara locuinței, în intervalul orar 23:00 - 05:00
- Guvernul a aprobat eșalonarea datoriilor restante de la declanșarea stării de urgență și a prelungit termenele pentru executări și accesorii