Procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA din 10.10.2017


A. Dispoziții generale

1. Prin organ fiscal central competent, în sensul prezentei proceduri, se înțelege:
a) Direcția generală de administrare a marilor contribuabili - pentru contribuabilii mari;
b) administrațiile județene ale finanțelor publice - pentru contribuabilii care au domiciliul fiscal pe raza lor teritorială;
c) administrațiile sectoarelor 1-6 ale finanțelor publice - pentru contribuabilii care au domiciliul fiscal pe raza lor teritorială;
d) administrațiile fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice sau Administrația fiscală pentru contribuabili mijlocii București - pentru contribuabilii mijlocii;
e) administrația fiscală pentru contribuabili nerezidenți - pentru contribuabilii, persoane impozabile înregistrate direct în scopuri de TVA.

2. Prezenta procedură se aplică de către structura cu atribuții de inspecție fiscală din cadrul organului fiscal central competent.

3. În sensul prezentei proceduri, prin conducătorul unității fiscale se înțelege, după caz:
a) directorul general al Direcției generale de administrare a marilor contribuabili;
b) șeful administrației județene a finanțelor publice;
c) șeful administrației sectorului a finanțelor publice, din municipiul București;
d) șeful administrației pentru contribuabili mijlocii din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice;
e) șeful Administrației fiscale pentru contribuabili mijlocii București;
f) șeful Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți.

4. În sensul prezentei proceduri, prin conducătorul adjunct al unității fiscale se înțelege, după caz:
a) directorul general adjunct - inspecție fiscală din cadrul Direcției generale de administrare a marilor contribuabili;
b) șeful administrației adjunct - inspecție fiscală din cadrul administrației județene a finanțelor publice, după caz;
c) șeful administrației adjunct - inspecție fiscală din cadrul administrației sectorului a finanțelor publice, din municipiul București;
d) șeful administrației adjunct - inspecție fiscală din cadrul administrației pentru contribuabili mijlocii constituită la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice;
e) șeful administrației adjunct - inspecție fiscală din cadrul Administrației fiscale pentru contribuabili mijlocii București;
f) șeful administrației din cadrul Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți.

5. În sensul prezentei proceduri, prin cont de TVA se înțelege contul prevăzut la art. 2 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, denumită în continuare ordonanță.

B. Procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA

1. Transferurile prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) și k) din ordonanță se efectuează în urma verificării efectuate de organul fiscal central competent.

2. (1) Contribuabilii prevăzuți la art. 2 alin. (1) din ordonanță, titulari ai conturilor de TVA, pot solicita transferul sumelor din contul de TVA, prin depunerea, la organul fiscal central competent a Cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, cod 310, prevăzută în anexa nr. 2 la ordin.
Cererea se depune în format electronic sub forma unui fișier PDF care are atașate două fișiere, astfel:
- un fișier XML, a cărui structură este disponibilă pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF); și
- un fișier cu extensia zip care va conține documentele justificative anexate la cerere.

Cererea se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanță, pe portalul e-guvernare, secțiunea Depunere declarații, caz în care pentru depunerea cererii plătitorul trebuie să dețină un certificat digital calificat, eliberat în condițiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată.

Cererea în format electronic copiată pe suport CD și însoțită de formularul listat și semnat se poate depune și direct la registratura organului fiscal competent ori se comunică prin poștă cu confirmare de primire.

Formularul se completează cu ajutorul programelor de asistență existente pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), secțiunea Servicii online, subsecțiunea Declarații electronice.

(2) Cererile pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA se înregistrează în evidența organului fiscal competent, într-o fișă distinctă, denumită "Transfer de sume din contul de TVA", în care va fi evidențiat modul de soluționare a cererilor și care va cuprinde cel puțin:
- denumire solicitant;
- codul de înregistrare în scopuri de TVA;
- numărul și data depunerii cererii;
- temeiul legal în baza căruia s-a solicitat aprobarea transferului;
- informații referitoare la modul de soluționare a cererii.

(3) Cererea va fi însoțită de documente justificative, în copie, certificate conform cu originalul de către contribuabil, în funcție de natura sumelor solicitate a fi transferate din contul de TVA, după cum urmează:
a) pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. e) din ordonanță: instrumente financiar-bancare de plată, extrase de cont, facturi;
b) pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. g) din ordonanță: ordine de plată, extrase de cont, facturi, contracte și orice alte documente care pot susține corectarea facturilor sau ajustarea bazei de impozitare a TVA conform art. 287 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;
c) pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. h) din ordonanță: documentele de plată și extrasele de cont din care rezultă suma transferată din contul curent;
d) pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. j) din ordonanță: aceasta se realizează pe baza informațiilor din evidența fiscală;
e) pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. k) din ordonanță: documentele prevăzute de lege care au stat la baza plății în numerar și/sau a plăților efectuate cu cardul din contul curent (factura, bonuri fiscale, declarații vamale de import etc.), documentele de plată (în numerar, cu cardul din contul curent). Responsabilitatea pentru conținutul documentelor justificative revine integral contribuabilului. Pentru toate situațiile de mai sus pot fi anexate orice alte documente care justifică solicitarea transferului sumelor din contul de TVA.

3. Cererea se soluționează în termen de 3 zile lucrătoare de la data înregistrării la organul fiscal competent, prin emiterea deciziei/deciziilor de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin.

4. (1) La primirea cererii, organul fiscal verifică dacă:
- au fost prezentate toate documentele justificative înscrise în cererea de transfer, iar acestea sunt corelate cu sumele solicitate;
- documentele justificative prezentate sunt corelate cu temeiul legal menționat în cerere.

(2) Pentru verificarea îndeplinirii condițiilor pentru aprobarea transferului din contul de TVA se procedează după cum urmează:
a) pentru situația de la art. 9 alin. (1) lit. e) din ordonanță se identifică eroarea din documentele de plată și se stabilește dacă documentele depuse justifică eroarea pentru care se solicită aprobarea transferului;
b) pentru situația de la art. 9 alin. (1) lit. g) din ordonanță se identifică facturile care au fost corectate sau facturile care au stat la baza ajustării bazei de impozitare a TVA, documentele potrivit prevederilor legale care au generat ajustarea bazei: contracte, acord etc.;
c) pentru situația de la art. 9 alin. (1) lit. h) din ordonanță se identifică transferurile din conturile curente în contul de TVA și dacă aceste sume reprezintă sume transferate din contul curent deschis la aceeași instituție de credit;
d) pentru situația de la art. 9 alin. (1) lit. j) din ordonanță, aceasta se realizează pe baza informațiilor existente în evidența fiscală, obținute prin accesarea bazelor de date sau pe baza informațiilor solicitate și transmise, în aceeași zi, de către compartimentul cu atribuții de evidență pe plătitor pentru respectarea condiției privind obligațiile de plată pentru TVA și de către compartimentul registru contribuabili, declarații fiscale și gestiune dosare, pentru certificarea calității de persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA;
e) pentru situația de la art. 9 alin. (1) lit. k) din ordonanță, aceasta se realizează pe baza documentelor prevăzute de lege care au stat la baza plății în numerar și/sau a plăților efectuate cu cardul din contul curent (factura, bonuri fiscale, declarații vamale de import etc.), precum și a documentelor de plată (în numerar, cu cardul din contul curent).

În situația în care, până la data emiterii deciziei/deciziilor prevăzute la pct. 3, contribuabilul depune o cerere prin care renunță la aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, prezenta procedură încetează, acest fapt urmând a fi consemnat în fișa "Transfer de sume din contul de TVA", prevăzută la pct. 2 alin. (2).

5. Rezultatul analizei cererii și documentelor justificative anexate la aceasta va fi consemnat de către organul fiscal în Referatul privind soluționarea cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, prevăzut în anexa nr. 3 la ordin.

6. Referatul se avizează de șeful de serviciu coordonator și se aprobă de către conducătorul adjunct al unității fiscale.

7. După aprobarea referatului se va proceda la emiterea deciziei/deciziilor de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, care va/vor cuprinde:
- motivul de fapt și temeiul de drept care au stat la baza aprobării sau respingerii transferului sumelor din contul de TVA;
- suma solicitată a fi transferată din contul/conturile de TVA;
- suma aprobată a fi transferată din contul/conturile de TVA;
- suma respinsă a fi transferată din contul/conturile de TVA.

8. În cazul în care contribuabilul se încadrează în situațiile reglementate la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) și k) din ordonanță, organul fiscal, în baza referatului prevăzut la pct. 6, întocmește decizia/deciziile de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA prin care se aprobă integral transferul sumelor din contul de TVA, situație în care nu este necesară realizarea audierii, prevăzută la pct. 10.

9. În cazul în care contribuabilul nu se încadrează în situațiile reglementate la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) și k) din ordonanță, în baza referatului prevăzut la pct. 6, organul fiscal întocmește decizia/deciziile de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, care se supune/supun aprobării, numai după realizarea audierii contribuabilului, prevăzută la pct. 10.

10. Înainte de luarea deciziei de aprobare parțială sau de respingere integrală a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, organul fiscal asigură exercitarea de către contribuabil a dreptului de a fi ascultat, potrivit prevederilor art. 9 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Codul de procedură fiscală, situație în care termenul de soluționare a cererii se prelungește cu perioada cuprinsă între data transmiterii invitației către contribuabil și data prezentării acestuia la organul fiscal. Organul fiscal înștiințează contribuabilul cu privire la prelungirea termenului de soluționare a cererii, asupra obligativității de a prezenta, la termenul stabilit pentru audiere, documentele și informațiile solicitate, precum și asupra posibilității de a furniza alte probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei în vederea soluționării cererii.
Potrivit prevederilor art. 9 alin. (3) din Codul de procedură fiscală, audierea se consideră îndeplinită în situațiile în care contribuabilul/plătitorul refuză explicit să se prezinte la termenul stabilit de organul fiscal în vederea audierii sau contribuabilul/plătitorul nu se prezintă, din orice motiv, la două termene consecutive stabilite de organul fiscal în vederea audierii.
La finalizarea audierii se va încheia o minută, semnată de organul fiscal și de persoana împuternicită să reprezinte contribuabilul în relația cu organul fiscal, în care se vor consemna cel puțin următoarele elemente: numele și prenumele organului fiscal care participă la audiere, numele și prenumele reprezentantului legal al contribuabilului care participă la audiere, data la care are loc audierea, informații referitoare la cererea contribuabilului (număr și data cererii, sume solicitate), documentele și informațiile prezentate la audiere care au fost solicitate sau probele suplimentare considerate relevante de către contribuabil, constatările organului fiscal cuprinse în referat, precum și punctul de vedere al contribuabilului.

11. După audiere, organul fiscal consemnează rezultatul verificării documentelor prezentate de contribuabil în decizia/deciziile de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, prin care se va stabili, după caz:
- aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, dacă contribuabilul se încadrează în situațiile reglementate la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) și k) din ordonanță;
- aprobarea parțială sau respingerea integrală a transferului sumelor din contul de TVA, dacă contribuabilul nu se încadrează, parțial sau total, în situațiile reglementate la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) și k) din ordonanță. Situații în care se dispune respingerea totală sau parțială a transferului sumelor din contul de TVA pot fi, spre exemplu: ca urmare a faptului că nu au fost prezentate documentele solicitate prin invitație, documentele sunt incomplete sau documentele și informațiile furnizate nu justifică încadrarea în situațiile prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) și k) din ordonanță.

12. Decizia/Deciziile de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA se avizează de șeful de serviciu și de conducătorul adjunct al unității fiscale și se înaintează, spre aprobare, conducătorului unității fiscale.

13. În vederea soluționării cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA se vor emite decizii de soluționare, astfel încât numărul deciziilor să fie egal cu numărul instituțiilor de credit cuprinse în cererea depusă de contribuabil.

14. Fiecare decizie de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA prin care se aprobă (integral sau parțial) sau se respinge integral transferul sumelor din contul de TVA, întocmită potrivit pct. 8 sau 11, se emite în trei exemplare, din care două exemplare, semnate numai de conducătorul unității fiscale, se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, iar al treilea exemplar se transmite organului fiscal cu atribuții de gestionare a dosarului fiscal. Contribuabilul va utiliza un exemplar la instituția de credit/unitatea de trezorerie la care este deschis contul de TVA pentru care se aprobă/respinge transferul de sume.

15. Împotriva deciziei/deciziilor de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA se poate formula contestație la organul fiscal emitent, în conformitate cu dispozițiile art. 272 alin. (6) din Codul de procedură fiscală, în termen de 45 de zile de la data comunicării, potrivit art. 270 alin. (1) din același act normativ.

16. După finalizarea procedurii, toate documentele anexate la cerere sau prezentate de contribuabil, precum și cele emise în derularea procedurii se transmit organului fiscal cu atribuții de gestionare a dosarului fiscal.