Split TVA: Retururile pot genera probleme suplimentare pentru societăți
Publicat la 19.09.2017 in Plata defalcata a TVA
1022 0 comentarii
Societățile, în special cele care operează magazine on-line, pot avea probleme suplimentare generate de aplicarea noului sistem-plata defalcată a TVA (Split TVA).
O întrebare adresată în pagina de Facebook a ANAF dedicată subiectului Split TVA arată încă una dintre problemele pe care noul sistem de plată defalcată a TVA (Split TVA) le poate aduce societăților, în special acelora care vând produse prin intermediul magazinelor on-line, prin prisma obligației de acceptare necondiționată a retururilor (cu câteva excepții).
Problema este generată de faptul că returnarea unui produs de către client presupune și returnarea de către vânzător a sumei achitate pentru produsul returnat, caz în care suma poate fi returnată doar din contul curent al vânzătorului.
Iată întrebarea adresată ANAF:
Cum se procedează cu TVA-ul aferent restituirilor de sume către clienții magazinelor cu vânzare on-line, în cazul produselor returnate?
Potrivit Ordonanței 23/2017, singurele transferuri permise din contul de TVA în contul curent sunt:
Art. 9.
(1) Conturile de TVA se debitează cu:
e) sume rezultate ca urmare a unor corecții în urma unor erori materiale în procesul de plată, pentru care restituirea se efectuează într-un alt cont decât un cont de TVA;
g) sume rezultate ca urmare a corectării facturilor sau ca urmare a ajustării bazei de impozitare a TVA conform art. 287 din Codul fiscal, pentru care restituirea se efectuează într-un alt cont decât un cont de TVA;
h) sume transferate în contul curent al titularului deschis la aceeași instituție de credit sau în contul de disponibil distinct deschis la aceeași unitate a Trezoreriei Statului, după caz, în limita sumelor prevăzute la art. 8 lit. d);
j) sume transferate în contul curent, în cazul persoanelor care nu mai au obligația de a avea un cont conform art. 2 alin. (1) și nu mai au obligații de plată privind TVA;
k) sume reprezentând TVA achitat în numerar, cu excepția celor reținute din încasările în numerar, prevăzute la art. 15 alin. (2), sau cu cardul din contul curent;
l) alte sume rezultate din operațiuni care dau dreptul la debitarea contului, stabilite prin ordin al președintelui ANAF, cu acordul organului fiscal;
Pentru cazul de față ne interesează numai litera g), pe care o vom analiza în continuare.
Potrivit Codului fiscal, ART. 287-Ajustarea bazei de impozitare,
Baza de impozitare se reduce în următoarele situații:
(...)
b) În cazul refuzurilor totale sau parțiale privind cantitatea, calitatea ori prețurile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum și în cazul desființării totale ori parțiale a contractului pentru livrarea sau prestarea în cauză ca urmare a unui acord scris între parți sau ca urmare a unei hotărâri judecătorești definitive/definitive și irevocabile, după caz, sau în urma unui arbitraj;
(...)
Includem aici retururile, acesta fiind în fapt un refuz al clientului, intervenit după plata bunului achiziționat.
Iată cum poți recupera din contul de TVA banii reprezentând TVA pentru produsele returnate de client.
Vânzarea efectuată de către o persoană înregistrată în scopuri de TVA implică:
- fie efectuarea unei plăți defalcate de către beneficiarul produsului (suma totală se achită astfel: baza în contul curent și TVA în contul de TVA) în cazul în care beneficiarul este persoană impozabilă
- fie obligația vânzătorului de a transfera din contul curent în contul de TVA contravaloarea TVA-ului aferent facturilor încasate cash, prin card sau ramburs.
În aceste condiții, livrarea efectuată prin intermediul magazinului on line, care implică și obligația furnizorului (în cele mai multe cazuri) de a accepta retururi, va impune, la data încasării, creditarea contului de TVA cu suma reprezentând TVA aferentă livrării.
Pentru exemplificare presupunem la la începutul unei perioade, în contul de TVA al furnizorului există deja suma de 100 lei. În cursul perioadei, furnizorul efectuează o livrare în valoare de 1000 lei, sumă netă, TVA aferent fiind de 190 lei. În urma încasării contravalorii produselor livrate, contul de TVA va fi creditat (va încasa) cu suma de 190 lei:
- fie prin transferul direct efectuat de către cumpărătorul persoană impozabilă;
- fie prin transferul efectuat de vânzător din contul curent în contul de TVA.
În cadrul aceleiași perioade, în urma returului, furnizorul va înapoia cumpărătorului suma plătită pentru bunurile returnate, numai ca plata se va putea face numai din contul curent, indiferent dacă clientul este persoană impozabilă sau nu (ordonanța nu permite plata din contul de TVA decât pentru achiziții, nu și pentru returnarea banilor aferenți retururilor).
Situația contului de TVA se prezintă după cum urmează:
Sold inițial: 100 lei;
Încasări: 190 lei;
Plăți: 0 lei:
Sold final: 290 lei.
Deși tranzacția a fost anulată iar la sfârșitul perioadei ar fi fost normal ca în contul de TVA să existe tot 100 lei, regulile privind plata defalcată a TVA generează pentru vânzător un dezavantaj constând în indisponibilizarea a 190 lei (aflați în contul de TVA).
Totuși, care este soluția în acest caz, astfel încât să fie eliminat dezavantajul creat
Suma astfel indisponibilizata poate fi recuperată, însă procedura implică o acțiune a vânzătorului, respectiv cererea înaintată ANAF pentru a permite transferul celor 190 lei din contul de TVA în contul curent.
Potrivit art. 12 din Ordonanța 23 / 2017 privind plată defalcată a TVA. Art. 12.-
Transferurile prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j), k) și l) se efectuează în verificării efectuate de organul fiscal. competentă, condițiile de aprobare transferului se aprobă prin ordin președintelui ANAF. Transferul se aprobă de către ANAF termen de maximum 3 zile lucrătoare de la depunerea cererii.
Cu alte cuvinte, pentru facturile reprezentând retururi efectuate de către clienți vânzătorul fi nevoit se adreseze ANAF cu o cerere prin care se solicite transferul din contul de TVA in contul curent a sumelor reprezentând TVA aferent bunurilor returnate.
ANAF avea obligația de a răspunde cererii in termen de 3 zile lucrătoare de la depunerii, sumele putând fi transferate numai după ce ANAF răspuns favorabil.
- Pe acelasi subiect
- Plata defalcată a TVA (Split TVA), abrogată începând cu 1 februarie 2020
- 1 Martie, prima zi de plată defalcată a TVA pentru anumiți contribuabili
- A fost publicată legea 275 / 2017 pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA
- A fost promulgată legea pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA.
- Comunicat AJFP Olt: Firmele care au optat pentru plata defalcată a TVA vor aplica sistemul Forexebug
- Procedura privind anularea penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, în cazul contribuabililor care optează pentru plata defalcată a TVA.