Procedura de rambursare a TVA pentru societăți neînregistrate în România, nestabilite în UE
Publicat la 15.11.2017 in Rambursare TVA
1278 0 comentarii
Procedura ANAF de soluționare a cererilor de rambursare a TVA formulate de către persoane impozabile neînregistrate și care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene.
ANAF a aprobat procedura de rambursare a TVA pentru societăți neînregistrate în România, nestabilite în UE. Iată, mai jos, procedura completă:
PROCEDURĂ de soluționare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adăugată formulate de către persoane impozabile neînregistrate și care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene
1. Rambursarea taxei pe valoarea adăugată către persoane impozabile neînregistrate și care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene, potrivit dispozițiilor art. 302 alin. (1) lit. b) și ale art. 314 alin. (11) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare (Codul fiscal), coroborate cu prevederile pct. 74 din titlul VII "Taxa pe valoarea adăugată" al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările și completările ulterioare (Normele metodologice), se efectuează potrivit prezentei proceduri.
2. Pentru a beneficia de rambursarea taxei pe valoarea adăugată, persoana impozabilă trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute la pct. 74 alin. (1) din Normele metodologice și să își desemneze un reprezentant în România în scopul rambursării, potrivit pct. 74 alin. (5) din aceleași norme.
3. Reprezentantul în scopul rambursării/Persoana impozabilă nestabilită în Uniunea Europeană care utilizează regimul special pentru serviciile electronice, de telecomunicații, de radiodifuziune sau de televiziune prevăzut la art. 314 din Codul fiscal solicită rambursarea taxei pe valoarea adăugată prin completarea și depunerea formularului 313 "Cerere de rambursare pentru persoanele impozabile neînregistrate și care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene", cod MFP 14.13.03.02/13, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.
4.1. Reprezentantul desemnat în scopul rambursării trebuie să înregistreze la organul fiscal central în a cărui evidență fiscală este înregistrat ca plătitor de impozite și taxe actul de împuternicire, potrivit dispozițiilor art. 18 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare (Codul de procedură fiscală).
4.2. Conținutul și limitele reprezentării sunt cele stabilite prin lege, respectiv de pct. 74 alin. (6) și (7) din Normele metodologice.
4.3. În vederea înregistrării fiscale, reprezentantul desemnat în scopul rambursării depune la organul fiscal central competent declarația de înregistrare fiscală, potrivit dispozițiilor legale în vigoare.
4.4. Comunicarea certificatului de înregistrare fiscală se face fie la sediul organului fiscal central, prin prezentarea reprezentantului, fie prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
4.5. Codul de înregistrare fiscală atribuit reprezentantului va fi utilizat numai pentru rambursarea taxei pe valoarea adăugată persoanei reprezentate, nestabilite în Uniunea Europeană.
5. Cererea se depune la registratura organului fiscal central competent sau la poștă, prin scrisoare recomandată, însoțită de documentația prevăzută la pct. 74 alin. (7) din Normele metodologice, care să evidențieze taxa a cărei rambursare se solicită.
6. Documentele justificative, documentele din care rezultă că persoana este angajată într-o activitate economică ce ar face-o să fie considerată persoană impozabilă în condițiile art. 269 din Codul fiscal, dacă ar fi stabilită în România, precum și declarațiile în limba străină vor fi însoțite de traduceri în limba română certificate de traducători autorizați, potrivit prevederilor art. 8 din Codul de procedură fiscală.
7. De la registratură, cererea însoțită de documentație se repartizează compartimentului cu atribuții în domeniul rambursării taxei pe valoarea adăugată, denumit în continuare compartiment de specialitate, care înregistrează cererile în Registrul de evidență a cererilor de rambursare a TVA, organizat potrivit anexei nr. 1 la prezenta procedură.
8. Toate documentele anexate la cererea de rambursare se scanează și se arhivează în format electronic.
9.1. Compartimentul de specialitate analizează documentația depusă, verificând respectarea condițiilor impuse pentru rambursare, potrivit pct. 74 alin. (1) - (18) din Normele metodologice.
9.2. De asemenea, acesta verifică pe pagina de internet a Ministerului Finanțelor Publice existența și conținutul acordurilor/declarațiilor de reciprocitate în ceea ce privește rambursarea TVA între România și țara solicitantului.
9.3. Dispozițiile pct. 9.2 nu sunt aplicabile cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adăugată formulate de către persoane impozabile neînregistrate în scopuri de TVA în România, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene, care utilizează regimul special pentru serviciile electronice, de telecomunicații, de radiodifuziune sau televiziune prestate de către persoane impozabile nestabilite în Uniunea Europeană, potrivit art. 314 din Codul fiscal.
9.4. Rezultatul analizei se consemnează într-un referat pentru analiza documentară, întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta procedură.
10.1. În cazul în care există suspiciuni cu privire la unele facturi, compartimentul de specialitate poate solicita, cu avizul conducătorului organului fiscal central competent, efectuarea unei constatări la fața locului, potrivit art. 65 din Codul de procedură fiscală, la persoana impozabilă stabilită în România care a emis factura respectivă, precum și la reprezentant.
10.2. Dacă din informațiile cuprinse în documentația depusă sau din informațiile deținute de organul fiscal central competent pentru administrarea reprezentantului desemnat în scopul rambursării rezultă că nu sunt respectate condițiile prevăzute la pct. 9.1, compartimentul de specialitate, înaintea luării deciziei de soluționare a cererii, va asigura exercitarea de către contribuabil a dreptului de a fi ascultat, în condițiile prevăzute la art. 9 din Codul de procedură fiscală.
10.3. Compartimentul de specialitate înștiințează în scris reprezentantul desemnat în scopul rambursării cu privire la soluția care urmează să fie adoptată, faptele și împrejurările relevante care au dus la luarea acestei decizii, inclusiv precizarea termenului la care reprezentantul legal al persoanei impozabile trebuie să se prezinte la audiere. În cadrul audierii acesta are dreptul să își exprime în scris punctul de vedere sau să notifice despre renunțarea la acest drept.
10.4. Concluziile procedurii de audiere a reprezentantului legal al persoanei impozabile sunt consemnate într-un proces- verbal încheiat în două exemplare, din care un exemplar se comunică persoanei impozabile.
11. Pe baza constatărilor cuprinse în referatul de analiză (prevăzut la pct. 9.4) și, după caz, în procesul-verbal (prevăzut la pct. 10.1) întocmit ca urmare a constatării la fața locului, compartimentul de specialitate întocmește "Decizia de rambursare a taxei pe valoarea adăugată pentru persoanele impozabile neînregistrate și care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene" (Decizie de rambursare a taxei pe valoarea adăugată), în două exemplare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin.
12.1. Decizia prevăzută la pct. 11 se verifică și se vizează de șeful compartimentului de specialitate și se înaintează, împreună cu documentația, referatul de analiză și, după caz, procesul-verbal, spre aprobare conducătorului unității fiscale.
12.2. Deciziile de rambursare a TVA emise sunt decizii sub rezerva verificării ulterioare, potrivit art. 94 din Codul de procedură fiscală.
13.1. Pentru soluționarea cererii, organul fiscal central are dreptul de a cere reprezentantului desemnat în scopul rambursării orice alte documente pe care le consideră necesare.
13.2. Termenul de soluționare se prelungește cu perioada cuprinsă între data solicitării documentelor și data prezentării acestora, potrivit art. 77 alin. (2) din Codul de procedură fiscală.
14. Decizia de rambursare, aprobată de conducătorul unității fiscale, se transmite compartimentului de evidență pe plătitori persoane juridice în vederea compensării și/sau restituirii, în conformitate cu prevederile art. 168 din Codul de procedură fiscală.
15. Compartimentul evidență pe plătitori persoane juridice, după efectuarea operațiunilor de stingere a creanțelor fiscale, transmite compartimentului de specialitate ambele exemplare din documentele întocmite, un exemplar pentru a fi comunicat persoanei impozabile și un exemplar în vederea arhivării, precum și decizia de rambursare a TVA.
16. Rambursarea taxei pe valoarea adăugată se efectuează în lei, în contul indicat de reprezentantul persoanei impozabile/persoana impozabilă nestabilită în Uniunea Europeană care utilizează regimul special pentru serviciile electronice, de telecomunicații, de radiodifuziune sau de televiziune, deschis la o instituție de credit din România. Comisioanele bancare se suportă de către persoana impozabilă.
17.1. După operarea datelor privind soluționarea cererii de rambursare în evidența specială, compartimentul de specialitate va transmite dosarul solicitării compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, pentru arhivare.
17.2. Dosarul solicitării va cuprinde:
a) cererea solicitantului;
b) referatul de analiză;
c) procesul-verbal de constatare la fața locului, după caz;
d) Decizia de rambursare a taxei pe valoarea adăugată;
e) Decizia privind compensarea obligațiilor fiscale și/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, cuprinzând data la care s-a efectuat operațiunea de compensare și/sau de rambursare.
18.1. După primirea Deciziei privind compensarea obligațiilor fiscale și/sau a Notei privind restituirea/rambursarea unor sume de la compartimentul de evidență pe plătitori persoane juridice, compartimentul de specialitate îl înștiințează pe solicitant despre modul de soluționare a cererii, prin transmiterea Deciziei de rambursare a taxei pe valoarea adăugată, a Deciziei privind compensarea obligațiilor fiscale și/sau a Notei privind restituirea/rambursarea unor sume, precum și a documentației care evidenția taxa pe valoarea adăugată a cărei rambursare a fost solicitată.
18.2. Toate documentele se ștampilează de către compartimentul de specialitate, pentru a nu fi folosite pentru cereri viitoare de rambursare ale respectivei persoane impozabile.
19. Solicitările de rambursare se soluționează în termen de 6 luni de la data la care cererea, însoțită de documentele necesare, se primește de organele fiscale centrale competente, potrivit pct. 74 alin. (12) din Normele metodologice.
20.1. În situația în care, pentru solicitări de rambursare ulterioare, persoana impozabilă nestabilită pe teritoriul Uniunii Europene desemnează, în condițiile pct. 74 din Normele metodologice, alt reprezentant în scopul rambursării, organul fiscal central competent în administrarea noului reprezentant atribuie un cod de înregistrare fiscală, în scopul rambursării, diferit de codul atribuit vechiului reprezentant.
20.2. În situația în care, la data desemnării noului reprezentant în scopul rambursării, cererea/cererile de rambursare TVA depusă/depuse de vechiul reprezentant nu este/nu sunt soluționată/soluționate, organul fiscal central competent în administrarea vechiului reprezentant anulează codul de înregistrare fiscală numai după soluționarea cererii/cererilor.